آقای لجستیک
فهرست
مقدمه ای برلجستیک و ملزومات مکاتبات

با سلام                                                                                                                                          امبدواریم بتوانیم شمارا با نحوه مکاتبات و چگونگی روش اجرایی کار آشنا کنیم ولی تمام این روش ها مقدماتی است  برای آشنایی بامکاتبات در لجستیک و زنجیره تامین که در حقیقت حمل و نقل بخشی از این زنجیره میباشد و به عبارتی مهمترین بخش آن .اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم لجستیک -Logisticبه تمامی عملیاتی گفته میشود که محصول تولید شده در کارخانه تولیدی را به دست خریدارودر نهایت مصرف کننده میرساند.

کافیست تصورکنید که این محصول میتواند هر چیزی باشد اعم از خودکار ومواد غذایی وهمچنین یک کارخانه تولید فولاد که برای حمل و تحویل هرکدام از روشهای مختلف حمل ونقل استفاده میشود ویک شرکت لجستیک علاوه بر آشنایی با صنعت حمل ونقل میباید با نحوه تولید -انبارداری -بازرگانی -امور گمرکی -بسته بندی -صنعت بیمه آشنایی کامل داشته باشد .واین موضوع لجستیک را تلفیقی از چند صنعت مینماید .

این مهم نیست که شما برای چه صنعتی از سبک تا سنگین وحتی صنایع مادر یک زنجیره تامین طراحی مینمایید چون در تمامی آنها اصول اجرایی یکسان میباشند و تمامی آنها با مراحلی که در بالا به آنها اشاره شد به نوعی سروکار دارند فقط تفاوت در جزئیات کار میباشد در یکی از حمل ونقل زمینی ودر دیگری از حمل ونقل هوایی ویا دریایی وحتی ترکیبی استفاده مینمایید ممکن است نوع بسته بندی ها متفاوت باشد ویا ارزش کالا ها کم وزیاد شود ولی در تمامی آنها اصول یکسان است و فقط باید روشهای حمل ونقل وبسته بندی متفاوتی اعمال شود.از این رو شاید صنعت حمل ونقل را مهمترین بخش زنجیره تامین مینامند تنوع در محصولات باعث می شود روشهای حمل ونقل هم تنوع زیادی داشته باشند به طوری که شرکتهای متفاوت در حمل ونقل گاهی فقط در یک شاخه از آن فعالیت میکنند و شما به ندرت در دنبا میبینید که یک مجموعه بتواند در کلیه زمینه ها –کانتینری -فله -دریایی -هوایی- زمینی -ریلی-سنگین وفوق سنگین-مواد شیمیایی-و………فعالیت جدی داشته باشند و این تنوع کار را برای تولید کنندگان وبازرگانان محترم مشکل میکند شاید به همین خاطر است که یک مجموعه تولیدی راغب است که همیشه با همان شرکتی کار کند که سالها تجربه همکاری داشته است.

نمی خواهم خیلی از مبحث اصلی خودمان که مکاتبات بازرگانی ونقش اسناد در زنجیره تامین میباشد دور شویم فقط خواستم با فضای لجستیک تا حدودی آشنا یشویم تا متوجه باشیم که اول هر مکاتبه با خرید  وگرفتن استعلام از تولید کننده مواد اولیه شروع میشود و در نهایت به توزیع و نهایتا”به تحویل کالا به دست مصرف کننده منتهی میشود ودر تمامی این مراحل از تولید و انبارداری وارسال و توزیع کلیه اقداماتی که در بالا به آن اشاره شد اجرا میشود.

پس اولین مرحله خرید کالا واستعلام خرید است و سپس عقد قرارداد خرید کالا و همانطور که قبلا” ذکر شد این قرارداد ها براساس قوانینی موسوم به اینکوترمز-In co terms بسته میشود .

در تمامی مراحل این اسناد هستند که بین مجموعه های مختلف رد وبدل میشوند اسنادی مثل لیست کالا  packing list-فاکتور invoice -گواهی مبدأ certificate of origin و همچنین صورت نحویل کالا که در تمامی مراحل فروش وحمل ونفل و امور گمرکی خدمات بیمه وامور بانکی ونحوه پرداختها وتا تحویل کالا به مشتری دست به دست میشود و در قرار داد فی مابین بین خریدار و فروشنده بعداز توافق مشخص میشود که مسئولیت هریک از این مراحل به عهده کدام یک از طرفین میباشد.

در مکاتبات آشنایی با پست الکترونیک Electronic-mail و مباحث مهم در آن وهمپنین آشنایی با لغات واصطلاحات به کار رفته در آن میتواند مارا برای رسیدن به هدفمان کمک شایانی بنماید

فاکتور invoice- لیست کالا  packing list -گواهی مبدأ certificate of origin -اینکوترمز-In co terms-لجستیک -Logistic-Electronic-mail پست الکترونیک

به اشتراک بگذارید: