آقای لجستیک
فهرست
مصاحبه ماه نامه معاونت علمی کشور در زیست بوم شرکت های خلاق با آقای لجستیک

آقای لجستیک ابتکاری بود در جهت حمل و نقل بین المللی که از دل دانشگاه بیرون آمد. در واقع می‌توان اینطور گفت که این پلتفرم رابط بین صنعت، دانشگاه و تکنولوژی است؛ ما قبل از ورود به این حوزه،صنعت و قواعد علمی را آنالیز کردیم و در کنار تجربه حضور در این بازار ، و همچنین تحقیق و توسعه صورت گرفته از رصد کردن کشورهای دیگر که تصمیم به تحولات رویکردی صنعت حمل ونقل بین المللی خود، از طریق فناوری بودند،نیاز به وجود چنین پلتفرمی تشخیص داده شد.

 

–  هدف شما از ایجاد این کسب‌وکار چه بوده است؟

طبیعت کسب وکار ما قدرتمند کردن است نه صرفا قدرتمند کردن شرکت های حمل و نقل بین المللی داخل ایران بلکه قدرتمند کردن زنجیره تامین کشور ، و این همان چیزی است که ملاک تصمیم گیری های ماست و به ما انگیزه می دهد.

 

در کسب‌و‌کار شما دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد و چه ارزشی خلق می‌شود؟

وقتی پلتفرم‌ها شکل می‌گیرند، اتصال فوق‌العاده با پتانسیل بسیار بالا به وجود می‌آید که زمینه‌های اشتراکی بین فعالان این صنعت ایجاد می‌کند و بین عرضه‌کننده و تقاضاکننده‌ها شبکه‌هایی ایجاد می‌شود که باعث ایجاد یک ارزش مشترک می‌شود.

این همکاری و مشارکت وقتی در قالب این پلتفرم‌ها تقویت می‌شود، به‌عنوان سازنده زیرساخت و مکانیسم هماهنگ‌کننده عمل می‌کند. به دلیل همگرا شدن صنعت با فناوری ما، در ارتباطات، تصمیم‌گیری‌ها و خدمات مشتریان بهبود ایجاد می‌شود.

درنتیجه افزایش ثروت و تقاضای بیشتر خدمات برای طرفین جذاب می‌شود و اسکیل کردن و توسعه این صنعت قطعی می‌شود. درمورد کسب‌و‌کار ما نیز اگر بخواهیم مطابق اقتصاد مشارکتی یا اقتصاد دیجیتال عمل کنیم، باید منتظر باشیم بازار نیازهای خود را پیدا کند و درصدد رفع چالش‌ها برآید.

درکنار عناصر آفلاین، عناصر آنلاین نیز دیده می‌شود و تجربه خوبی به مشتری می‌دهد، زیرا نمی‌توان مشتریان را تنها در بخش آفلاین جست‌و‌جو کرد، بلکه در جهانی که همه چیز به هم متصل و مربوط است، شرکت‌ها نیز باید به هم متصل باشند. بنابراین اثر شبکه‌ای پلتفرم‌ها می‌تواند تجربه خوبی در اختیار مشتری قرار دهد، مشتریان یکدیگر را پیدا کنند و با هم تعامل داشته‌ باشند، این بازار رونق پیدا کند و به‌مرور بهینه شود.

در واقع ما در بخش عملکرد تجاری در بخش توسعه کسب‌و‌کار قرار گرفته‌ایم و هیچ‌گونه دخل و تصرف روی این موضوع نداریم که بخواهیم جای یک شرکت حمل‌ و‌ نقلی یا فورواردی یا کشتیرانی را بگیریم. ما کمک می‌کنیم این شرکت‌ها از مازاد ظرفیت خود استفاده کنند. پلتفرم از دارایی‌ها و ظرفیت‌های بلا‌استفاده حمل‌و‌نقل استفاده کرده و از هدررفتن سرمایه ملی کشور جلوگیری می‌کند.

دانلود فایل از سایت معاونت علمی ریاست جمهوری 

دانلود فایل مصاحبه

تریبون 1 این شماره اختصاص دارد به معرفی شرکت فناوران ذهن رسا با آقای لجستیک” و گفتگو با آقای  سامان حبیب الهی

حمل و نقل بین المللی

– لطفاً یک معرفی کلی از خدمتی که ارائه می کنید بفرمایید.

آقای لجستیک یک پلتفرم مشارکتی برای ارائه خدمات حمل‌ و‌ نقل بین‌ المللی است. که منابع عرضه‌کنندگان حمل‌ و‌ نقل بین‌ المللی مانند شرکت‌های کشتیرانی، کریر و فورواردر و همچنین رانندگان ترانزیت را به منافع شرکت‌های بازرگانی یا شرکت‌های تقاضاکننده حمل‌ و‌ نقل بین‌المللی پیوند می‌زند. از طریق یک داشبورد کاربری و کم کردن اصطکاک های فرایندهای قدیمی کلیه خدمات مورد انتظار بازرگانان و تجار از شرکت های حمل و نقل بین المللی به صورت پکیج های متنوع بدون محدودیت های زمانی و مکانی ارائه می دهد.

 

– خدمت  شما چه تمایز یا نوآوری‌هایی با سایر نمونه‌های مشابه دارد؟

نواوری های ما خلاصه در ارزش های ایجاد شده و تزریق شده به این صنعت می باشد که می تواند به مواد زیر اشاره کرد :

دستیابی به سامانه حمل و نقل بین المللی مدرن، هوشمند، ایمن و کارآمد درسطح بازارجهانی

آزادسازی و رقابت پذیر سازی اقتصاد حمل و نقل بین المللی

تقویت ظرفیت های نواورانه شرکت ها و کاهش هزینه های ثابت و بازاریابی

تسهیلگری در استفاده کارامدتر از دارایی ها و ظرفیت های بی استفاده حمل ونقل ودر نتیجه جلوگیری از حدر رفتن سرمایه ملی کشور

افزایش چابکی، کارایی و اثربخشی (نوسازی صنعت از طریق نفوذ فناوری)

ایجاد زبان مشترک بین کشورها در بستر فناوری و از طریق شبکه سازی

صادرات حمل و نقل بین المللی از طریق فناوری و ابزارهای جدید

 

 

– مخاطبان شما چه گروهی از جامعه است؟ چه بازخوردهایی تاکنون از آنان داشته‌اید؟ میزان استقبال از خدمت شما چگونه بوده است؟

مشتریان ما شرکت‌ های حمل‌ و‌ نقل بین‌ المللی توانمند هستند. شرکت‌ هایی که ناوگان حمل‌ و‌ نقل زمینی و یا کانتینر در اختیار دارند. یا شرکت‌هایی که نماینده لاین های کشتیرانی هستند. و فورواردرهایی که می‌توانند اسناد بین‌ المللی ایجاد کنند. جزو مشتریان ما هستند. ما خدمات آنها را به عنوان یک بازاریاب در بستر وب و دیجیتال به بازرگانان و تجار و تقاضاکنندگان این خدمات عرضه میکنیم. باعث رونق گرفتن این بازار می شویم. ما در حال حاضر با شرکت های مختلفی در زمینه حمل و نقل قرارداد داریم. باعث توسعه کسب و کار آنها شدیم. ودر این مسیر استقبال این شرکت ها از این نوع خدمات رو به افزایش است.

 

– برای آینده شرکت چه برنامه‌ای دارید؟

حمل ونقل کشور ما باید به زودی خود را با یک دنیای پیچیده در این صنعت کهن  آماده کند تا بتواند  در بازار های جهانی حضور پیدا کند، آمار و ارقام خبر از استفاده از اسمارت کانترکت ها و هم چنین بکارگیری از تکنولوژی هایی همچون بلاک چین در این صنعت می دهد. ما هم باید زیر ساخت های لازم را ایجاد کنیم. و همچنین در نهایت برنامه اصلی ما یکپارچه کردن کلیه فرایندهاو شیوه های حمل و نقل و اتصال شبکه ایی آنها از طریق الگوریتم های محاسباتی در راستای بهینه سازی فرایندها برای رونق دادن به کوریدورهای کشور و خلق ارزش برای کشور عزیزمان است.

 

 

آیا شرکت‌های حمل‌و‌نقل بزرگ باید منتظر تغییر باشند؟

در عصر دیجیتال، برای تمام شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل پاپ‌ لاین یا خطی، این موضوع مطرح نیست. که تغییر به سراغ آنها نیاید. بلکه این موضوع مطرح است که تغییر کی و چگونه آنها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. آقای لجستیک این موضوع را به این کسب‌ و‌ کارهای  گوشزد می‌کند که ما در کنار شما هستیم. تا تغییرات شکل‌گرفته در عصر حاضر را برای شما به یک فرصت تبدیل کنیم. و شما را وارد بازار تجارت حمل‌و‌نقل جهانی کنیم.

 

– چه موانع یا مشکلاتی در راه کسب‌وکار شما بوده و یا هست؟

اولین مانع و شاید مهمترین آن ساختار و بیزینس مدل اشتباه شکل گرفته این صنعت در کشور ما هست که احتیاج به اصلاح و بازنگری دارد . (یک روستا و ده کدخدا)

دومین مورد نگاه شرکت های حمل ونقل به کسب و کار خود است. و چشم اندازی از آینده این مدل کسب وکار که در جهان دارد رخ می دهد. ندارند و به همون شیوه های قدیمی با چنگ و دندان می خواهند در بازار حضور پیدا کنند. ولی خیلی زود از بازار حذف می شوند. و جای خود را به رقبای دوست همسایه می دهند. دلیل آن خیلی واضح است برای بقا باید خدمات خود را صرفا از ارائه  خدمات حمل ونقل فراتر ببرند. همچنین خدمات لجستیکی ارائه دهند. و با نزدیک کردن فناوری به کسب و کار خود این فاصله رو کاهش دهند. تا خرسندی مشتری ها رو حاصل کنند.

سومین مورد کمبود نیروهای نواور و خلاق در شرکت های حمل ونقل است که خود ضربه بزرگی به این صنعت زده. در نتیجه کارایی و اثر بخشی این صنعت بالا دستی را با کارنامه ضعیف رو برو کرده است.

 

– انتظارات شما در خصوص حمایت‌های دولتی مانند برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق چیست؟

به شرکت هایی مثل ما باید نگاه بلند مدت راهبردی شود. بدلیل آنکه وارد دنیا بسیار پیچیده ایی در بازار بین الملل شده ایم. به دنبال راه حل های کشف نشده برای ایجاد مزیت رقابتی کشور مان هستیم، این بدیهی است. هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ معنوی احتیاج به حمایت داریم. انتظار داریم با توجه به جنس کسب کارهایی نظیر ما که هر قدم آن با کارهای تحقیق و توسعه روبرو است. بودجه ایی برای این موضوع تعریف شود. و همچنین نقش ما در اقتصاد کشور و ضرورت شکل گیری ما را بیشتر از دیروز پررنگ تر کند.

 

 

به اشتراک بگذارید:

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *