آقای لجستیک
فهرست
مفهوم لجستیک چیست ؟

احتمالا شما هم بارها کلمه ی لجستیک را شنیده باشید و به گوش تان آشنا باشد اما تعریف دقیقی از آن را ندانید. وقتی به کلمه ی لجستیک فکر میکنید چه تعریفی از لجستیک در ذهن تان نقش میبندد؟؟ هنگامی که از افراد میخواهیم بیشتردرباره ی مفهوم لجستیک برای مان توضیح دهند به جنگ و تجهیزات جنگی اشاره می کنند.

جالب است که عده ای دیگردرباره ی حمل و نقل و شرکت های پست توضیح میدهند و بعضی افراد هم هیچ توضیح و نظری درباره لجستیک ندارند.

حالا ما در این مقاله از آقای لجستیک قصد داریم بیشتر به تاریخچه لجستیک بپردازیم، با مفهوم لجستیک آشنا شویم، انواع آن را بشناسیم و وظایف مدیر لجستیک را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

logistic mrlogistic

تاریخچه لجستیک

اگر بخواهیم با مفهوم لجستیک بیشتر آشنا شویم لازم است ابتدا به تاریخچه لجستیک بپردازیم. یک دید کلی و توضیح اجمالی میتواند در شناخت این زمینه بیش از پیش برایمان تاثیر گذار باشد.

جالب است بدانید که لجستیک قدمتی به تاریخ پیدایش انسان دارد یعنی از همان ابتدا با شروع زندگی بشر در کره خاکی لجستیک نیز در زندگی اش نقش داشته است. اما لجستیک چه ارتباطی با زندگی روزمره انسان های اولیه داشته است؟

در آن زمان انسان نخستین با انواع اختراعات توانست نیازهای اولیه خود را برطرف کند یکی از آن اختراعات چرخ بود.

با اختراع چرخ، بسیاری از مشکلات بشر در حمل و نقل و جابه جایی ها برطرف شد.

اختراع بعدی و دومین دستاورد بشر در زمینه لجستیک، اختراع کشتی بود. کشتی یکی از پر استفاده ترین وسایل حمل و نقل بار است که تا به امروز در صنعت لجستیک برای جابه جایی بسیار کاربرد دارد.

 

مفهوم لجستیک

خب حالا که با تاریخچه لجستیک و اختراعات اولیه و نقش اولیه انسان ها در زمینه لجستیک آشنا شدیم حالا مبپردازیم به اینکه چجوری مفهوم لجستیک ایجاد شد. با وجود چرخ و کشتی اما هنوز مفهموم مشخصی برای لجستیک وجود نداشت تا اینکه در یونان باستان تعریف و مفهومی از لجستیک را ایجاد کردند. اما به چه صورت؟؟

جالب است بدانید که در آن زمان سربازانی بودند که وظیفه حمل و نقل وسایل جنگی، آذوقه سربازان دیگر و سایر وسایل دیگر که مورد نیاز جنگ بود را داشتند. لازم به ذکر است که همین سربازان تاثیر و نقش به سزایی هنگام جنگ ها داشتند پس از همان مفهوم و اهمیت لجستیک شکل گرفت.

 

اولین شرکت لجستیک در دنیا

شرکتی که به عنوان قدیمی ترین شرکت در زمینه لجستیک شروع به کار کرد، شرکت یوپی اس در سال 1907 بود که تعریف جدیدی از لجستیک را بیان کرد.

شرکت یوپی اس در آغاز کار خود، فعالیتش را در چند شهر کوچک آمریکا آغاز کرد. اما فعالیت این شرکت به چه صورت بود؟

شرکت یوپی اس در این شهرهای محدود بسته های پستی و نامه ها را با افرادی که در این شرکت استخدام شده بودند با استفاده از دوچرخه و یا حتی پیاده جابه جا میکرد و به مقصد می رساند. اما رفته رفته با مدرنیته شدن و پیشرفت وسایل حمل و نقل افراد از موتور یا خودرو استفاده کردند و شرکت یوپی اس فعالیت خود را در تمام آمریکا توسعه داد.

اینفوگرافی لجستیک

وضعیت لجستیک

گرچه برای ایجاد مفهوم لجستیک به امور نظامی اشاره کردیم اما در حال حاضر و امروزه از لجستیک برای انتقال انواع کالاها میان دفاتر و شرکت ها، مشتریان و کشورها استفاده می شود. امروزه در پاسخ لجستیک چیست فقط به امور نظامی اشاره نمی کنیم و باید به نقش آن در زمینه بیزینس و تجارت اهمیت داد و پرداخت.

 

لجستیک چیست؟

امروزه نقش لجستیک به گونه ای است  که میتوان به صورت متداوم و روزانه در زندگی مان مشاهده کنیم. اما اگر بخواهیم یک تعریف خیلی ساده از واژه ی لجستیک داشته باشیم به این صورت میتوان بیان کرد:

( بصورت کلی لجستیک به تهیه، جابه جایی، ذخیره و جریان کالاها، خدمات و اطلاعات در داخل و خارج از سازمان می باشد.)

هر فرآیند تامینی برای کم کردن هزینه های خود از روش های متفاوت لجستیک میتواند استفاده کند.

اما استفاده از لجستیک چه فایده ای برای شرکت ها دارد؟؟

استفاده از لجستیک باعث میشود که هزینه ها برای ایجاد شرایط استاندارد مکانی و زمانی به حداقل برسد.

این اتفاق زمانی می افتد که از روش های اصولی لجستیک استفاده شود. خیلی از موسسات و شرکت ها برای اینکه بتوانند بهره وری و سودهی خوبی داشته باشند از شیوه های مختلف لجستیک استفاده می کنند.

انواع مختلف لجستیک عبارت اند از:

لجستیک تولید، لجستیک اضطراری، لجستیک کسب و کار، لجستیک معکوس، لجستیک سبز، لجستیک توزیع، لجستیک نظامی که در مقالات آینده درباره ی هرکدام از این موارد بصورت تخصصی میپردازیم.

 

مدیریت لجستیک و زنجیره تامین یعنی چه؟

یکی از موراد بسیار مهمی که به لجستیک مربوط میشود و اهمیت دارد مدیریت لجستیک و زنجیره تامین است. مهم ترین وظیفه مدیریت لجستیک، تامین مواد اولیه برای کارخانجات و ارسال این مواد می باشد.

چرا این وظیفه در زنجیره تامین اهمیت به سزایی دارد؟؟ اگر مواد اولیه در زمان درست، به دست کارخانجات نرسد زنجیره تامین و چرخه تولید مواد اختلال ایجاد میشود.

اگر فرآیند مدیریت لجستیک و فرآیند زنجیره تامین به درستی پیش برود و مواد اولیه به موقع به کارخانجات ارسال شود، کارخانه ها هم مواد با کیفیت و به اندازه لازم تولید و به بازار عرضه می کنند.

 

مواردی که در مدیریت لجستیک نقش دارد و باعث می شود که این فرآیند به خوبی پیش برود:

درک درست مفهوم لجستیک

مدیریت ثبت سفارش

انبارداری درست

تامین مواد اولیه

تنظیم و کنترل بودجه

هماهنگی بین عرضه و تقاضا

تحقیقاتی در زمینه بازار

و آمادگی برای شرایط اضطراری

 

لازم به ذکر است به کسی که وظیفه مدیریت لجستیک را برعهده دارد logistican می گویند. زمینه های فعالیت لجستیک در بخش های زیر می باشد:

لجستیک داخل مرزهای یک کشور

لجستیک داخلی

لجستیک خارج از مرزهای کشور

 

 

 

کلام آخر

به طور کلی مفهوم لجستیک به عملیات هماهنگی می پردازد. در راستای بررسی، تحقیق، مطالعه و برآورد نیازها و نیازهای اولیه فعالیت می کند. و اموری مانند تهیه، تولید، بیمه و نگهداری، انبارداری و یا توزیع مواد و تجهیزات و ابزارآلات می باشد.

در این مقاله سعی کردیم دید بصورت کلی از لجستیک و مدیریت لجستیک را به شما عزیزان دهیم. این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر و همکاری با آقای لجستیک از طریق راه های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

به اشتراک بگذارید: