درک انواع اصطلاحات پرکاربرد در هر صنعت یکی از عوامل موفقیت در زمینه ی کاری مرتبط می باشد. در صنعت حمل و نقل نیز چندین اصطلاح پر کاربرد زیادی وجود دارد که دانستن آن ها برای هر یک از طرفین یک قرارداد حمل محموله لازم و ضروریست. هزینههای اضافی ناشی از حمل و نقل بینالمللی میتواند منجر به اضطراب و ناامیدی برای ارائهدهندهی خدمات و مشتری نهایی شود. برای اطمینان از تجربه بهتر حمل و نقل، برای هر ذینفع مهم است که از قبل با ماهیت این هزینهها آشنا شود.
برای شما مفید خواهد بود اگر:
ما فهرستی از موقعیتهایی را تهیه کردهایم که اغلب منجر به افزایش هزینهها میشوند، اما قبل از ادامه، اجازه دهید به چند تعریف مهم صنعت بپردازیم.
هزینه ای که توسط بندر یا ترمینال از یک خط کشتیرانی یا یک شرکت حمل و نقل بار دریافت میشود که معمولاً در تعرفههای حامل گنجانده میشود.
هزینهای است که برای محمولهای که بیش از زمان آزاد اختصاص داده شده، در ترمینال باقی میماند، دریافت میشود. دموراژ از پایان زمان استراحت اختصاص داده شده برای تخلیه یا بارگیری محموله در یک کشتی در بندر محاسبه میشود. تا زمانی که محموله از ترمینال خارج شود، هزینه ذخیره سازی روزانه (دموراژ) از شما دریافت میشود.
هزینهی مربوط به استفاده طولانی مدت از کانتینر، پس از خروج آن از ترمینال برای تحویل بعدی به مقصد نهایی است. به عبارت ساده، یک کانتینر از انبار به حالت دموراژ میرود، که معمولاً در صورت وجود هرگونه مغایرت، توقیف میشود. در عمل، هزینه انبارداری، تخلیه و توقیف بین کشورها و خطوط کشتیرانی متفاوت است. ترکیبی از برکناری و توقیف نیز میتواند منجر به پدیدهای به نام«D&D» شود. D&D هزینهای است که فقط به استفاده از تجهیزات مربوط میشود، جایی که تاجر هزینه ترکیبی را برای تجهیزات شرکت حمل و نقل در صورت نگهداری بیش از زمان آزاد مجاز پرداخت میکند.
دلایل تأخیر به چهار دسته اصلی طبقهبندی میشوند:
۱- ثبت نادرست مدارک
۲- مفقود شدن اسناد
۳- ترخیص کالا از گمرک یا بازرسی محموله
۴- نقض شرایط حمل و نقل کالا به گیرنده
اسناد حمل و نقل باید توسط متخصصان لجستیک نظارت و اجرا شود یا برای بررسی به کارشناسان حمل و نقل کالا ارسال شود. رد شدن از این مرحله میتواند منجر به خطا در بایگانی مدارک شود که به نوبه خود دریافت سفارش یا شروع ترخیص کالا را غیرممکن میکند. اصلاح اوراق معیوب که اغلب با خطوط حمل و نقل یا بخشهای گمرک انجام میشود، باعث تأخیر بیشتر میشود.
شایع ترین دلیل تأخیرها، اغلب ناشی از جا انداختن اسناد یا سهلانگاری در خدمات پیک است. مشکلات زمانی افزایش مییابد که مجموعهای از چالشهای خسته کننده را که در انتظار گیرنده است در نظر بگیرید که نمیتواند بدون مدارک کافی محموله را تحویل بگیرد. این منجر به هزینههای قابلتوجه، توقیف و نگهداری میشود. بهترین راه برای جلوگیری از این امر این است که صاحب محموله اسناد را در دو یا چند نسخه تهیه کند و نسخه های تأیید شده را نگهداری کند.
تأخیر ممکن است به دلیل تعریف نادرست کدهای CNFEA، نبود اطلاعات کافی برای ثبت گواهی ها یا اظهارنامهها رخ دهد. اگر محموله یا شرکتکننده تجارت خارجی (واردکننده) در چارچوب RMS (سیستم مدیریت ریسک) پرخطر در نظر گرفته شود، ممکن است اقدامات یا محدودیت های اضافی توسط مقامات گمرک اعمال شود. این به تأخیر بیشتر در ترخیص کالا میانجامد که ممکن است منجر به هزینههای خرابکاری شود. بایگانی دقیق اسناد توسط یک شرکت تخصصی لجستیک، تضمینکننده ترخیص راحتتر و سریعتر از گمرک است.
چندین عامل است که شرایط حمل و نقل را نقض می کند:
۱- انتخاب یک مسیر غیربهینه
۲- ناهماهنگی مالک وسیله نقلیه
۳- مسائل مربوط به انبار که باعث تأخیر در تحویل میشود
۴- نامشخص بودن گیرنده در بارنامه
علاوه بر هزینه های D&D، صاحبان محموله اغلب باید جریمهای برای ذخیرهسازی اضافی در بندر بپردازند. اگر صاحب محموله بودجه کمی داشته باشد و برای تنظیم آن به زمان نیاز داشته باشد، مشکل میتواند بدتر شود. تأخیر منجر به افزایش جریمهها با هزینههای مربوط به مالیات بر ارزش افزوده میشود.
برای مطالعه ی سایر اصطلاحات حمل و نقل می توانید مقاله ی اصطلاحات رایج در حمل و نقل بین المللی را مطالعه کنید.