حجم بازار حمل و نقل کانتینری تا پایان سال 2024 تقریباً 4٪ افزایش خواهد یافت. انتظار میرود تقاضا برای حمل و نقل دریایی 7-8٪ رشد کند. این در حالی است که رقابت صنعت حمل و نقل هوایی در سال 2023 رشد 9 درصدی را نشان داد و این روند صعودی تا به امروز ادامه دارد.
نتیجه گیری: بازار حمل و نقل چندوجهی به سرعت در حال تحول است. در این مقاله، پنج روندی را که احتمالاً در 10 سال آینده مشاهده میکنیم، بررسی خواهیم کرد.
از هوش مصنوعی برای نوشتن مقاله، ایجاد الگوهای رفتاری و توسعه کد نرمافزار استفاده میشود. اما چه کسی گفته است که دامنه این فناوری به آن محدود است؟ شرکتهای لجستیک در حال حاضر فعالانه از آخرین پیشرفتها در هوش مصنوعی استفاده میکنند. نرمافزار هوشمند برای رقابت صنعت حمل و نقل بار در برنامهریزی، توسعه مسیر، پردازش دادهها و پیشبینی فعالیت دارد. به احتمال زیاد، بازار در 10 سال آینده، شاهد حداقل چند محصول نرمافزاری برای حمل و نقل هوایی و سایر بخشها خواهد بود که میتوانند برخی از مسئولیتها را بر عهده بگیرند و وظایف خود را بهتر از انسان انجام دهند.
این توسط دو عامل هدایت می شود. اولین عامل، بیثباتی ژئوپلیتیکی به دلیل بسته شدن مرزها و اعمال تحریمها است که شرکتهای حمل و نقل کالا مجبور به توسعه مسیرهای جدید هستند. به این فکر میکنند که چگونه اطمینان حاصل کنند که این تغییرات چشمگیر تأثیر شدیدی بر سود نخواهد داشت.
دومین عامل مربوط به مواجههی حمل و نقل جهانی با بلایای طبیعی است که لجستیک، به ویژه تخلیهی کانتینر را پیچیده میکند. بشریت چندان مراقب طبیعت نبوده و بعید است که در آیندهی نزدیک، انتظار تغییرات عمدهای در این زمینه داشته باشیم. عوامل کاملاً طبیعی را نیز نباید کنار گذاشت: طوفانها، سونامیها و فورانهای آتشفشانی. این حوادث بیشتر و بیشتر در حال وقوع است که به بازار حمل و نقل بینالمللی کانتینری آسیب میرساند. خبر بد این است که هیچ نشانهای از بهبود وضعیت وجود ندارد. هر شرکت حمل و نقل بینالمللی باید تجارت خود را با در نظر گرفتن این عوامل برنامهریزی کند. اما برخی از شرکتها ثابت میکنند که حتی در چنین شرایطی نیز میتوان خدمات لجستیکی واقعاً باکیفیت ارائه کرد.
هر ساله دهها شرکت جدید وارد بازار رقابت صنعت حمل و نقل هوایی، بازار حمل و نقل دریایی و غیره میشوند. این امر با موفقیت و سود بالای شرکتهای موجود و همچنین افزایش تعداد پرسنل حرفهای و در دسترس بودن بیشتر حمل و نقل تسهیل میشود. در نتیجه، نه تنها برای تبدیل شدن به بهترین در حمل و نقل، بلکه برای جلوگیری از دست دادن مشتریان، شرکتها باید روی مزیتهای رقابتی کار کنند. به عنوان مثال ارائه خدمات اضافی با هزینه جداگانه، استفاده از مسیرهای کمتر محبوب، کاهش قیمت و غیره. بسیاری از شرکتهای حمل و نقل بینالمللی در حال حاضر این کار را انجام میدهند و نه تنها گزینههای حمل و نقل را ارائه میدهند، بلکه مجموعهای از خدمات اضافی مرتبط با ردیابی بار را نیز توسعه میدهند.
پیچیدگی لجستیک به دلیل دو عامل فوق، و همچنین افزایش رقابت، شرکتها را به همکاری با یکدیگر سوق میدهد. به بیان ساده، اگر شریک شما مسیری را در مسیری مشابه برنامه ریزی کند، شرکتها معمولاً حمل و نقل و جابجایی محمولههای خاص را به یکدیگر محول میکنند. برخی از شرکتها در حال حاضر روی اصل بار کمتر کانتینر کار میکنند. حمل و نقل کانتینری از نظر کار مشترک چندین شرکت لجستیکی یک گزینه بسیار راحت است.
سازمانهای جهانی به سطوح آلودگی محیط زیست توجه دارند. به عنوان مثال، اگر میخواهید حمل و نقل بینالمللی کانتینری را به صورت قانونی انجام دهید، دیگر نمیتوانید به سادگی سیاره زمین را با گازهای گلخانهای و محصولات جانبی مصرف سوخت اشباع کنید. توجه ویژه رگولاتورها معطوف به لجستیک حمل و نقل دریایی است که رکوردهای منفی را در این رتبهبندی تیره به جا میگذارد. سازمانهای اروپایی در حال حاضر از شرکتها (به عنوان مثال، شرکتهای فعال در حمل و نقل دریایی) میخواهند تا گزارشهای دقیقی در مورد وضعیت فنی وسایل نقلیه و حجم انتشارات مضر ارائه دهند. به احتمال زیاد، الزامات سختگیرانهتر شده و در سطح جهانی اعمال خواهد شد.
به یاد داشته باشید که یکی از روندهای مدرن کلیدی که قرار است طی 10 سال آینده تکامل یابد، دیجیتالیشدن است. مهم نیست که چه کسی هستید – یک شرکت تدارکات، یک معاملهگر یا یک شرکتکننده در فرآیند لجستیک – باید به فناوریهای مدرن توجه کنید.