آقای لجستیک
فهرست
شرط FOB در قرارداد های حمل و نقل بین المللی دریایی

شرط تجاری “تحویل روی عرشه ی کشتی” (FOB: Free On Board)

یکی از مهمترین موارد اینکوترمز 2020 ، شرایط قرارداد های خرید و فروش بین المللی، شرط FOB است. در این شرط، مسئولیت انتقال کالا بین فروشنده و خریدار در نقطه‌ ای مشخص قرار می‌گیرد.

در شرط FOB، فروشنده تا زمانی که کالا روی عرشه یا سطح کشتی در بندر مقصد قرار می‌گیرد، مسئولیت هزینه‌ ها و ریسک‌ ها ی مربوط به انتقال کالا را بر عهده دارد. این شامل هزینه‌ ها و ریسک‌ های مربوط به بارگیری کالا به کشتی در بندر مبدأ، حمل و نقل دریایی، بیمه و هزینه‌ های مربوط به تخلیه کالا در بندر مقصد می‌شود.

 

ترم قراردادی FOB

 

 

به عبارت دیگر، از زمانی که کالا به عرشه یا سطح کشتی در بندر مبدأ رفت، خریدار مسئولیت بارگیری، حمل و تخلیه کالا را بر عهده می‌گیرد. همچنین، هزینه‌ ها و ریسک‌ های مربوط به نقل و انتقال کالا تا مقصد نیز به عهده خریدار است.

اینکوترمز 2020 استفاده از شرط FOB به وضوح مشخص می‌کند که در کدام نقطه مسئولیت انتقال کالا از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. این شرط از ابهامات و اختلافات درباره مسئولیت انتقال کالا جلوگیری می‌کند. به دو طرف قرارداد اطمینان می‌دهد که هر کدام از طرفین در مورد هزینه‌ ها و ریسک‌ های مربوطه آگاهی دارند.

در نتیجه، شرط FOB به عنوان یک استاندارد بین‌ المللی در تجارت بین‌ المللی استفاده می‌شود. به تداوم فرآیند تجاری کمک می‌کند و ابهامات را کاهش می‌دهد.

 

FOB INCOTERM

 

به‌ طور کلی به معنی هزینه تا لحظه تحویل روی کشتی است. همچنین به کمک این قاعده نشان داده می‌شود که هرکسی در حمل‌ و نقل مسئول چه کاری است. این ترم قراردادی در انواع روش حمل‌ و نقل همچون حمل و نقل بین المللی دریایی کاربرد دارد.

در ادامه میتوانید برای آگاهی بیشتر از شرط FOB به پادکست کوتاه زیر گوش فرا دهید.

 

 

به اشتراک بگذارید:

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *