آقای لجستیک
فهرست
بهترین تعریف از بندر خشک و مزایای آن

Dry port یا بندرخشک یعنی…

بندرخشک (Dry port) یک مرکز لجستیکی و حمل و نقل است که در روی خشکی قرار دارد و به عنوان مکمل و جایگزین بندر آبی عمل می‌کند. بندرخشک به طور معمول در مسیر ارتباطی بین بندرهای آبی و مناطق داخلی قرار دارند و امکان حمل و نقل کالا از طریق جاده، ریل و پایپ لاین را فراهم می‌کنند.

 

بندر خشک

 

برخی از ویژگی‌های اصلی بندرهای خشک

1. موقعیت مکانی

بندرخشک معمولا در نزدیکی بندرهای آبی یا در نزدیکی مناطق صنعتی و تجاری اصلی قرار دارند تا بتوانند خدمات لجستیکی مناسبی را به شرکت‌ها و مشتریان ارائه دهند.

2. خدمات لجستیکی

بندرخشک مجهز به تسهیلات مختلفی هستند که امکان بارگیری، تخلیه، نگهداری، بسته‌بندی، حمل و نقل و ترخیص کالا را فراهم می‌کنند. این خدمات شامل انبارها، پایانه‌های باربری، تجهیزات بارگیری و تخلیه، تسهیلات گمرکی و غیره است.

3. اتصالات حمل و نقلی

بندرهای خشک به شبکه‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و پایپ لاین متصل هستند تا امکان انتقال کالا به مقاصد داخلی و بندرهای آبی را فراهم کنند.

4. مزیت‌های اقتصادی

بندرهای خشک با کاهش بار ترافیکی بندرهای آبی، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و ایجاد اشتغال در مناطق داخلی، مزایای اقتصادی مهمی را ارائه می‌دهند.

5. سرعت و کارایی

بندرهای خشک با تسریع در فرآیندهای لجستیکی و گمرکی، امکان تخلیه و بارگیری سریع‌تر کالا و کاهش زمان انتظار را فراهم می‌کنند.

6. حفظ محیط زیست

با کاهش ترافیک بندرهای آبی و جابجایی بخشی از بار ترافیکی به بندرخشک، میزان آلودگی محیط زیست نیز کاهش می‌یابد.

 

بندرهای خشک در سراسر جهان به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه در حال افزایش هستند و نقش مهمی در توسعه تجارت و لجستیک بین‌المللی ایفا می‌کنند. آنها با ایجاد اتصالات قوی بین بندرهای آبی و مناطق داخلی، به پویایی و کارآمدی زنجیره تأمین کمک می‌کنند. همچنین، با ارائه خدمات لجستیکی جامع و تسهیل مبادلات تجاری، بندرخشک به رشد اقتصادی مناطق مرتبط کمک می‌کنند.

 

بندرخشک

 

 

طبقه بندی بنادر خشک 

با توجه به موقعیت قرار گیری و خدماتی که ارایه می شوند ، بنادر خشک به 3 دسته بنادر خشک دور از ساحل ،با فاصله متوسط از ساحل، و نزدیک به ساحل تقسیم می شوند.

 

  • بندرخشک دور از ساحل

این نوع از بنادر معمولی ترین نوع با طولانی ترین سابقه است. مهمترین دلیلی پیدایی آن فاصله و اندازه جریان کالا به صورت بهینه و اقتصادی به کمک حمل ونقل ریلی و رودخانه ایی به سوی بندر دریاست که در عین حال صرفه جویی را نیز در شبکه حمل ونقل به ارمغان میارد. در مقایسه با شیوه سنتی انتقال مستقیم ریلی کالا از بنادر و به بنادر، تفاوت این شیوه به خدمات ارایه شده در بنادر خشک در زمینه مسایل گمرکی و همچنین کاهش کاهش ارتباطات مستقیم جاده ایی به ساحل و در نتیجه کاهش راه بندان مسیرهای منتهی به بندر دریایی است. با توجه به اینکه هذ قطار به طور میانگین می تواند جانشین 100 کامیون باشد. آثار زیست محیطی پیرامون جاده ایی منتهی به بنادر ساحلی نظیر آلایندهای هوا، آلودگی صوتی و غیره نیز کاهش یابد. مثال بندر خشک ایساکا  isaka

 

  • بندر خشک با فاصله متوسط از ساحل

این نوع بنادر خشک در فاصله مشخص از بندر ساحلی قرار میگیرد و از طریق دسترسی جادهایی، به مراکز تولید اهمیت دارد. این نوع بندرخشک به عنوان یک محل تلاقی خدمات مختلف ریلی کاربرد دارد. مثال آن بندر خشک ویرجینیا (VIRGINIA) است که محل تلاقی 2 شیوه حمل و نقل ریلی و کامیونی به منظورر ارسال و تحویا کالا کانتینری به بندر ساحلی ویرجینیا (بندر نورفولک ) است. این بندر در فاصله 350 کیلومتری از ساحل قرار دارد و کلیه خدمات گمرکی در آن فراهم است.

 

  • بندرخشک نزدیک به ساحل

با توجه به رشد استفاده از کانتینر در حمل ونقل  دریایی، مهمترین مشکلاتی که بنادر با آن مواجه هستند. فقدان فضای کافی و دسترسی مناسب به مراکز تولید و جذب کالا است. بندر خشک نزدیک به ساحل و سرعت انتقال کانتینر ها را تقریبا 2 برابر می کند. مثال این بنادر  بندر لس آنجلس و لانگ بیچ (  LONG BEACH  )

 

مزایای اقتصادی

  • کمک به توسعه اقتصادی از منطقه ساحلی
  • – آشتی بین زیرساختهای حمل و نقل و عرضه مدیریت زنجیره ای
  • بهبود زنجیره تأمین، تدارکات
  •  کاهش هزینه حمل و نقل
  • تغییر عملکرد توزیع از پایانه های بندر
  • کمک به ظرفیت های بنادر
  • افزودن ارزش به فعالان بازار
به اشتراک بگذارید:

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *