آقای لجستیک
فهرست
بهترین تعریف از بندر خشک و مزایای آن
تعریف از بندر خشک و مزایای آن

تعریف از بندر خشک و مزایای آن

 

 

Dry port یا بندر خشک چه تعریفی دارد :

بندر خشک جایی است که خدمات لازم را جهت حمل ونقل فراهم میکند، هر نوع حمل ونقلی مانند جاده ایی ، ریلی ، هوایی دریایی میتواند از آنجا اقدام شود و از طریق شیوه های مختلف حمل به بنادر و دریا متصل شود و در آن ذخیره ( انبار ) موقت یا دائمی محمولات صورت بگیرد  بندر خشک از اهمیت بین المللی زیادی بر خوردار است  و میتواند به توسعه تجاری کمک بسیاری بکند . بندر خشک را می توان یک مکانی امن برای کنترل ، انبار داری موقت ، بازرسی و گمرک در تجارت بین الملل دانست . بنادر خشک دارای مزایای بسیاری در اقتصاد و محیط زیست یک کشور دارد .

طبقه بندی بنادر خشک 

با توجه به موقعیت قرار گیری و خدماتی که ارایه می شوند ، بنادر خشک به 3 دسته بنادر خشک دور از ساحل ،با فاصله متوسط از ساحل ، و نزدیک به ساحل تقسیم می شوند .

  • بندر خشک دور از ساحل

این نوع از بنادر معمولی ترین نوع با طولانی ترین سابقه است . مهمترین دلیلی پیدایی آن فاصله و اندازه جریان کالا به صورت بهینه و اقتصادی به کمک حمل ونقل ریلی و رودخانه ایی به سوی بندر دریاست که در عین حال صرفه جویی را نیز در شبکه حمل ونقل به ارمغان میارد . در مقایسه با شیوه سنتی انتقال مستقیم ریلی کالا از بنادر و به بنادر ، تفاوت این شیوه به خدمات ارایه شده در بنادر خشک در زمینه مسایل گمرکی و همچنین کاهش کاهش ارتباطات مستقیم جاده ایی به ساحل و در نتیجه کاهش راه بندان مسیرهای منتهی به بندر دریایی است . با توجه به اینکه هذ قطار به طور میانگین می تواند جانشین 100 کامیون باشد آثار زیست محیطی پیرامون جاده ایی منتهی به بنادر ساحلی نظیر آلایندهای هوا ، آلودگی صوتی و غیره نیز کاهش یابد .    مثال بندر خشک ایساکا  isaka

  • بندر خشک با فاصله متوسط از ساحل

این نوع بنادر خشک در فاصله مشخص از بندر ساحلی قرار میگیرد و از طریق دسترسی جادهایی ، به مراکز تولید اهمیت دارد .این نوع بندر خشک به عنوان یک محل تلاقی خدمات مختلف ریلی کاربرد دارد . مثال آن بندر خشک ویرجینیا (VIRGINIA) است که محل تلاقی 2 شیوه حمل و نقل ریلی و کامیونی به منظورر ارسال و تحویا کالا کانتینری به بندر ساحلی ویرجینیا (بندر نورفولک ) است . این بندر در فاصله 350 کیلومتری از ساحل قرار دارد و کلیه خدمات گمرکی در آن فراهم است .

 

  • بندر خشک نزدیک به ساحل

با توجه به رشد استفاده از کانتینر در حمل ونقل  دریایی ، مهمترین مشکلاتی که بنادر با آن مواجه هستند فقدان فضای کافی و دسترسی مناسب به مراکز تولید و جذب کالا است . بندر خشک نزدیک به ساحل و سرعت انتقال کانتینر ها  را تقریبا 2 برابر می کند .  مثال این بنادر  بندر لس آنجلس و لانگ بیچ (  LONG BEACH  )

مزایای اقتصادی :

  • کمک به توسعه اقتصادی از منطقه ساحلی
  • – آشتی بین زیرساختهای حمل و نقل و عرضه مدیریت زنجیره ای
  • بهبود زنجیره تأمین ، تدارکات
  •  کاهش هزینه حمل و نقل
  • تغییر عملکرد توزیع از پایانه های بندر
  • کمک به ظرفیت های بنادر
  • افزودن ارزش به فعالان بازار

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید: