آقای لجستیک
فهرست
فصل هشتم مهمترین کارکرد های بندری و تاسیساتی و انواع آن

امیدوارم تا به اینجا مطالب کاربردی  آقای لجستیک برای شما دنبال کنندگان عزیز  مفید واقع شده باشه در مورد بنادر باید بگم دیگه امروزه بنادر اماکن کثیف و خطر ناکی نیستند که محل اختفای دزدان دریایی باشند .در واقع بنادر جزء لاینفکی از شبکه تجارت بین المللی به حساب می آید

مهمترین کارکرد های بندری و تاسیساتی و انواع آن

 ببینیم بندر چیست ؟

مهمترین کارکرد های بندری و تاسیساتی

مهمترین کارکرد های بندری و تاسیساتی

 

بسته به اینکه راجع به کدام شیوه حمل ونقل صحبت می کنیم ،شکل و کارکرد بندر متفاوت خواهد بود .اگر از بندر به عنوان میعاد گاه  شیوه های مختلف حمل و نقلی یاد میکنیم ، که در آن شیوه های مختلف حمل و نقلی به دیدار یکدیگر ، می شتابند پس آن وقت از یک بندر واقعی صحبت می کنیم .مثل یک فرودگاه که در آن معمولا حمل هوایی و حمل جاده ایی تلاقی میکنند ،یا بندر که در آن معمولا حمل دریایی با حمل جادهایی و ریلی به هم گره میخورند . اما تفاوت از آنجا شروع میشود که در یک مجتمع اگر 2 وسیله حمل با هم تلاقی کنند که دیگر نمیشه به مجتمع یاد شده بندر گفت ، مثلا در باربری ها معمولا شیوه جادهایی جاری است  که از یک سو ی آن کامیونی وارد شده واز سوی دیگر آن همان بار با کامیون دیگر خارج می شود ، ولی وقتی که در مکانی شیوه های مختلف با یکدیگر تلاقی می کنند ، آنگاه به درستی سخن از بندر یا فرودگاه به میان آورد .

بندر میعادگاه شیوه های مختلف حمل ونقلی است

در ابتدای راه باید بین بندر و تاسیسات وجه تمایزی قائل شد.وقتی سخن از تاسیسات است،از واژه ایی عمومی نام میبریم که به ما را به مکان های ثابتی رهنمون میکنه در آنها فعالیت های لجستیکی انجام میشود . از جمله این فعالیت ها می توان به فعالیت صنعتی و فعالیت انبار داری در اشکال مختلف آن از جمله یک بندر خشک یا یک باربری نام برد .

اول اینکه، در یک بندر طرف های دیگر به جزء فرستنده و گیرنده و حمل کننده وجود دارد .مثلا در یک بندر گروهایی از سوی دولت نقش آفرینی میکنند مانند اداره گمرک ، پلیس اداره گذرنامه ، اداره استاندارد و مسئولان بهداشتی . به همین خاطر وقتی از بندر صحبت می کنیم ، منظور ما حرکت دادن کالا ، تخلیه و بارگیری و سایر کنش ها و واکنش های فیزیکی نیست ، بلکه عملیات در یک بندر با مقررات و ریسک های متعددی روبه روست که اجرای چنین مقرراتی با تاسیسات تفاوت زیادی دارد .

دوم اینکه، شیوه های حمل ونقلی مختلفی در یک بندر به هم می پیوندند .اگر فناوری بین وجهی تنها یک پیام داشته باشد ، آن این است که هر شیوه حمل و نقلی ویژگی های خاص خود را دارد  و از همین رو واداشتن شیوه های مختلف حمل و نقل و هماهنگی و همکاری با یکدیگر کار آسانی نیست و بندر دقیقا همان جایی است که باید انواع شیوه های حمل و نقل را با هم هماهنگ کرد .

سوم اینکه به عنوان میعادگاه ، جریان های مختلف بار و جریان های مختلف تجارت و مسیرهای  متنوعی از بندر آغاز و به آنجا ختم می شود .

بنادر معمولا چند بعدی هستند . رایج ترین فعالیت ها در بنادر مشتمل بر ، تحویل بار توسط فرستندگان و حمل کنندگان و یا دریافت بار وارداتی توسط گیرندگان و حمل کنندگان است . اما نقشی که بنادر در 2 دهه اخیر ایفا می کنند بسیار فراتر از اینهاست . در حال حاضر بنادر به عنوان یک سرزمین بزرگ برای جابه جایی کالا ، بسته بندی کالا ، بسته بندی مجدد آن،تغییر بسته های بازرگانی و لیبل ،تاسیسات صنعتی سبک یا محل انبارداری و توزیع منطقه ایی کالا شناخته می شوند .

دامنه فعالیت های بازرگانی در بنادر حد و مرزی نمی شناسد ،به همین خاطر است بنادر در زمین های خود ، مناطق عظیمی را به ادارات و اماکن اداری با قابلیت های اجاره اختصاص داده اند که در آن شرکت های مختلف با ملیت های مختلف مستقر شده و به فعالیت های بازرگانی می پردازند .

بنادر را از مقوله رقابت می توان به 4 دسته تقسیم کرد ؟ 

  • بندر صاحبخانه (LANDLORD PORT )

بندری است که در آن اداره بندر ، کلیه زیربناها را مالک است و مدیریت می کند و بخش خصوصی همه چیزهای دیگر را از جمله جرثقیل ها و ماشین آلات را هدایت و مدیریت می کند . این نوع شاکله رایج ترین مدل شناخته شده در دنیاست . نمونه می شود بندر عباس را از ای دستع دانست

  • بندر ابزاری (TOOL PORT )

بنادر است که نه تنها زیر بناها بلکه ماشین آلات و جرثقیل ها و تاسیسات در تملک مقامات بندری است ، اما باز هم بخش خصوصی در آن دست دارند زیرا این بخش  از دارایی ها را از طریق مجوزها ،و واگذاری از مقامات بندری تحویل گرفته  و مدیریت آنها را به عهده دارد . مثال اینگونه بنادر آنتورپ در بلژیک و بندر سیاتل در شمال غربی آمریکاست .

 

  • بندر خدماتی ( SERVICE PORT )

بنادری خدماتی است که در آن اداره بندر مدیریت و مالکیت را به طور کامل دولت به عهده دارد . مثال این بنادر میتواند بندر سنگاپور باشد .

 

  •  بندر کاملا خصوصی (PRIVATELY OWNED PORTS )

این بنادر اصولا خیلی کوچک هستند  . اسکله های خصوصی جزیره قشم و برخی اسکله های عسلویه که هر دو در مناطق آزاد واقع شده اند هر 2 از این دسته اند . البته بنادر نیوزیلند مثال خوبی از این دسته از بنادر است .

 

قسمت های یک بندر در کرانه اقیانوس :

  • زیربنای دسترسی دریایی
  • دسترسی زمینی
  • زیربنای بندری
  • سایر تاسیسات

مهمترین نوع بنادر اقیانوسی :

  • بنادر مختص کشتی های فله
  • بنادر کشتی های رو -رو
  • بنادر کشتی های مخزن دار تانکر
  • بنادر کشتی های کانتینر بر
  • بنادر کشتی های کالاهای عمومی
  • بنادر کشتی های کالای خطرناک
  • بنادر کشتی های احتشام زنده
  • بنادر اختصاصی و ملکی شرکت ها

 

بزرگترین بنادر جهان  : 

 

 

 

به اشتراک بگذارید: