آقای لجستیک
فهرست
فصل هفتم اسرار حمل ونقل هوایی

اسرار حمل ونقل هوایی    

اسرار حمل ونقل هوایی

اسرار حمل ونقل هوایی

اگر مشخصه صنعت کشتیرانی قدمت باشد ، مشخصه صنعت هوانوردی خلاقیت است .حمل ونقل هوایی به تنهایی مهمترین تحول لجستیکی قرن 20 است .همگان در برابر انقلاب فناوری اطلاعات،اهمیت صنعت هوایی را فراموش کردن .انگار نه انگار که صنعت هوایی تا همین هشتاد سال پیش موجودیتی نداشته است .ولی از اهمیت صنعت هوایی همین بس که هم اکنون 35% تجارت جهانی از منظر ارزش از طریق هوایی جابه جا میشود . در حالی که مواد اولیه و کم ارزش توسط کشتی های کانتینر بر کالاها متوسط قیمت را حمل می کند ، حمل هوایی کالاهای گران قیمت و حجیم را از آن خود کرده است .سهم کشتیرانی وزن بالا و سهم هوانوردی خامه رو کیک شده است .بنا به گزارشات سازمان یاتا ، ارزش کالای هوایی در ابتدا سال 2013از 5/3 تریلیون دلار و وزن حمل شده آن از 47 میلیون تن کرایه گذشت.ارزش کالای حمل شده تواسط هوا سالیانه 2/5 % رشد می کند .اطلاعات نشان میدهد حوزه آسیا افزایش بسیار بیشتر از سایر مناطق بوده در 10 سال اخیر وزن حمل شده توسط شیوه هوایی در آسیا 40% رشد داشته.اولین پرواز بین المللی از فراز کانال مانش در سال 1909 انجام شد.

به زعم اتحادیه جهانی حمل ونقل هوایی زمینه های زیر به رشد کالاهای هوایی کمک کردند :

  • مقررات زدایی و آزاد سازی صنعت هوایی .
  • وابستگی تولید کشورهای جهان به یکدیگر و جهانی شدن تجارت.
  • مفاهیم نوین در مدیریت موجودی <همچون تحویل درست به موقع> و موجودی صفر .
  • گسترش کالاهای ارزشمند ویا با تاریخ مصرف کوتاه مدت .

این فاکتور آخر یعنی گسترش کالاهای ارزشمند و حمل کالاهای گران قیمت،هنوز در اقتصاد ایران رخ نداده و خود یکی از مهمترین دلایل عدم توسعه حمل ونقل هوایی است .

1918 مصادف است با اولین پرواز پستی منظم بین واشنگتون دی سی و نیویورک .

گفتیم که حمل و نقل هوایی ازاین جهت که در آن بار و مسافر یکجا حمل می شوند شباهتی به حمل ونقل دریایی ندارد .شرکت های هوایی که به خطوط هوایی معروفند در همان پروازهایی که مسافر جابه جا میکنند ، بار نیز حمل میکنند.

1944 کنوانسیون شیکاگو : تاسیس ایکائو اتحادیه بین المللی هوانوردی بازرگانی 

یک جنبه دیگر رشد بخش هوایی که اتفاقا به بخش دریایی شباهت تام دارد ، تبدیل این بخش به یک صنعت فراتر از هوایی به صورت بنگاه های لجستیک هوایی است . این بنگاه ها کار حمل درب به درب بار را بر عهده دارند به طوری که در پیش و پس حمل هوایی ، حمل زمینی تکمیلی انجام می دهند.جالب است که از نظر کارشناسان لجستیک ،بخش هوایی کم مسئله ترین و کم دردسرترین قسمت ها در زمین است . از طرفی ازآنجا که ساخت هر کشتی هزینه طراحی زیادی ندارد ،کشتی های مسافربری و باربری از نظر معماری کاملا با هم متفاوتند ولب این تفاوت به هیچ وجه در صنعت هوایی به چشم نمیخورد . کشتی ها بسیار متنوعند وهواپیماها محدود واز تنوع کمتری برخوردارند .ساخت،طراحی و تحقیقات راجع به ساخت هر هواپیما میلیاردها دلار هزینه دارد به هرحال صنعت هواپیما سازی در انحصار چند کشور محدود است : آمریکا،اتحادیه اروپاو روسیه .

هواپیما های باری :

هواپیماهایی هستند که کلا باری هستند .معمولا هواپیماهای مسافر بری که به پایان عمر کاری خود نزدیک میشوند ،با تغییرات مختصر در عرشه به باری تبدیل می شود .کمتر پیش می آید هواپیمای باری از ابتدا برای حمل بار درست شده باشد.تنها فرقی عمده ای که بین هواپیماهای از ابتدا باری با هواپیماهای تبدیل شده به باری هست نداشتن پنجره است .

از دیگر ویژگی های حمل ونقل هوایی، البته یکی سرعت است . اما دیگر ویژگی آن نسبت به شیوه های حمل ونقل دیگه تکان نخوردن کالا و بسته بندی آن است و این عوامل باعث صرفه جویی و بالا رفتن ایمنی در این شیوه حمل و نقل می شود برای همین است که نرخ حق بیمه در این روش از سایر روش های حمل ونقل پایین تر است .

مهمترین دانستنی ها در مورد 2 غول هواپیما سازی جهان بوئینگ و ایرباس 

2 شرکت بوئینگ و ایرباس ساخت کلیه هواپیمای بزرگ(بالای 100 نفر ) را در انحصار خود دارند .طی سال های اخیر شرکت بوئینگ شرکت مکدانل داگلاس آمریکا را نیز در خود ادغام کرد واین واقعه موجب تمرکز بیشتر این صنعت شد. درحال حاضر سهم هر یک ازاین 2 گروه بزرگ در بازار جهانی تقریبا با هم برابر است . درگذشته پیش آمده که یکی از این 2 شرکت دچار مشکل مالی شده اند ولی به دلیل اهمیت آنها دولت ها فورا به کمکشان شتافتند. اندازه و وسعت مالی این شرکت ها به قدری زیاد است که چاره ایی جز حمایت دولتی از ایشان نیست .درحالی که بوئینگ شرکتی خصوصی است که کاملا مورد حمایت مالی و سیاسی دولت آمریکا است،شرکت ایرباس عمدتا از کنسرسیومی از شرکت های دولتی سراسر کشورهای اروپا غربی تشکیل شده است .لازم به ذکر است که شرکت ایرباس عمده سرمایه گذاری خود را روی هواپیما های خیلی بزرگ می کند ولی بوئینگ روی هواپیما های سریع السیر .

از نظر چشم انداز 20 ساله بوئینگ(2011-2031) بار هوایی را این اقلام تشکیل می دهند ؟

  • میوه تربار ،گل وگیاه
  • غذایی دریایی
  • سایر فاسد شدنی ها
  • کالاهای ارزشمند سبک وزن مثل وسایل الکترونیک مصرفی ،جواهرات ،آثار هنری
  • کالاهای دارویی
  • تحویل کالاهای مد روز که اگر به موقع نرسند از مد می افتند .

 

هر چه ثروت مردم بیشتر شود و هر چه دامنه طبقات متوسط بیشتر شود ،میزان نیاز به بار هوایی بیشتر می شود. تا اواخر قرن 20 چهار بازار عمده بار هوایی در جهان بود :

  • بازار شمال آتلانتیک (اروپا به ساحل شرق آمریکا و کانادا )
  • ترانس پاسیکف (خاور دور به ساحل غرب آمریکا و کانادا )
  • اروپا به خاور دور و بازار داخلی آمریکا .

 

مهمترین تفاوت های بین کانتینر های باری هواپیما با بقیه کانتینر های شیوه حمل و نقل

کانتینرهای باری (Cargo containers )  که در شیوه هوایی کاربرد دارند از کانتینر های باری که در سایر شیوه های حمل ونقل استفاده می شود متفاوت تر است . کانتینرهای بین وجهی استاندارد دریایی محکم سخت و مقاوم در برابر نیروهای ناشی از تخلیه و بارگیری های متعددند هستند .در حالی که کانتینر های هوایی باید سبک باشند .

کانتینر های (20*8*8)بیست فوتی در عرصه هوا هم فقط در هواپیما های تمام باری استفاده می شود .اما این کانتینر ها بسیار سبک تر از کانتینرهای 20 فوت دریایی بوده،و برای حمل وتقل هوایی سفارشی ساخته شده اند .سایر کانتینرهای هوایی شکل خاصی دارند که با شکل فضای داخل هواپیما همساز است. از آنجایی که هواپیما ها با هم از نظر معماری متفاوتند ، هر کانتیتری برای هواپیما خاصی ساخته شده است .

بهترین شرکت اول بار هوایی جهان 

شرکت فدرال اکسپرس          با  6/49   میلیون تن

شرکت یو پی اس                 با  4/50   میلیون تن

شرکت هواپیمایی کره           با  1/80   میلیون تن

شرکت امارات                     با   1/77    میلیون تن

شرکت کاتی پاسیفیک         با  1/57    میلیون تن

تمام این 5 شرکت در 3 سیاست مشترک اند :

  • صرفه جویی در انرژی و سوخت : سوخت به تنهایی 1/4 ام هزینه هواپیما را تشکیل می دهد .
  • سرمایه گذاری در فناوری های پایدار : استفاده از سوخت های ترکیبی آلگائه
  • با اهمیت گرفتن مقررات همیشه در حال تغییر امنیت هوایی و خصوصا مقررات آمریکا برای بازرسی کلیه کالاهای ورودی
به اشتراک بگذارید: