آقای لجستیک
فهرست
مصاحبه بخش اقتصادی روزنامه جوان با مدیر عامل آقای لجستیک در خصوص ارزیابی شرکت‌ های دانش بنیان

توجه به شاخص‌های متنوع در ارزیابی شرکت‌ های دانش بنیان اتفاق مثبتی است

رئیس یک شرکت دانش‌بنیان معتقد است اگر بتوانیم از طریق اجرای صحیح آیین‌نامه حمایت و ارزیابی شرکت های دانش بنیان ، حمایتی منطقی از دانش‌بنیان‌ها داشته باشیم و به آن‌ها کمک کنیم مسیر رشدشان را طی کنند، اتفاقات مثبتی رخ می‌دهد.

تمرکز بر مسیر رشد و اعطای مشروط و هدفمند حمایت‌ها مبتنی بر طی کردن این مسیر رشد مهم‌ترین رویکرد تحولی در نظام ارزیابی جدید است.سامان حبیب‌اللهی، رئیس یک شرکت دانش‌بنیان در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که سپردن صدور مجوز برای شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان به مبادی‌ای مانند پارک‌های علمی و فناوری و ستاد‌های توسعه‌ای اقدام درستی است، تصریح کرد: از آنجا که مبادی مورد بحث ارتباط نزدیکی با دانش‌بنیان‌ها دارند. بهتر می‌توانند به ارزیابی آن‌ها بپردازند و صدور مجوز را برای‌شان داشته باشند. و آن‌ها را در مسیر درستی هدایت کنند.

وی در ادامه گفت:

مزیت دیگر سپردن صدور مجوز ارزیابی شرکت‌ های دانش بنیان نوپا به مبادی این است که از بار مسئولیت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری کاسته می‌شود. به این ترتیب، معاونت می‌تواند بر امور شرکت‌های بزرگ تمرکز کند و امور شرکت‌های کوچک را به مبادی بسپارد.

اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در سه دسته نوپا، نوآور و فناور دسته‌بندی شده‌اند و برای ماندن در یک سطح مدت‌زمان خاصی برای‌شان تعریف شده. اقدامی بسیار منطقی‌است، اما مهم این است که در این محدوده زمانی مشخص‌شده حمایت‌های خوبی از شرکت‌ها به عمل بیاوریم. تا بتوانند روند رشدشان را طی کنند و به سطح بالاتر برسند.

اگر با وجود ظرفیت‌ها و حمایت‌های مناسبی که برای شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم، نتوانستند خود را به سطح بعدی برسانند و مدت‌زمان‌شان به اتمام رسید، تصمیمات لازم را در مورد آن‌ها اتخاذ کنیم. نباید شرکت‌ها را در یک فضای ترس و واهمه تنها بگذاریم و توقع داشته باشیم، رشد کنند.

حبیب‌اللهی خاطرنشان کرد:

نباید طوری رفتار کنیم که انگیزه دانش‌بنیان‌ها برای فعالیت از بین برود. در کنار برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم. تا شرکت‌ها را به سطوح بالاتر برسانیم. باید حمایت‌های لازم را از آن‌ها داشته باشیم. به ویژه شرکت‌هایی که در ابتدای کار هستند. نیاز به حمایت‌های ویژه دارند تا به سطوح بالاتر برسند و فروش‌شان را بالا ببرند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم از طریق اجرای صحیح آیین‌نامه ارزیابی و حمایت از دانش‌بنیان‌ها. حمایتی منطقی از دانش‌بنیان‌ها داشته باشیم. و به آن‌ها کمک کنیم مسیر رشدشان را طی کنند. اتفاقات مثبتی رخ می‌دهد. تمرکز بر مسیر رشد و اعطای مشروط و هدفمند حمایت‌ها مبتنی بر طی کردن این مسیر رشد مهم‌ترین رویکرد تحولی در نظام ارزیابی جدید است.

این فعال اقتصادی که در حوزه دانش‌بنیان‌ها فعالیت دارد. گفت: در آیین‌نامه جدید از تک‌شاخص پیچیدگی فناوری عبور کرده و به سمت دخالت دادن شاخص‌های متنوع در ارزیابی‌ شرکت های دانش بنیان رفته‌ایم، اقدام بسیار مثبتی است.

در نظر گرفتن شاخص‌هایی همچون دانش فنی، میزان فروش و طی کردن مسیر رشد در ارزیابی‌ها نشان می‌دهد. کار‌های کارشناسی درستی در زمینه ارتباط با دانش‌بنیان‌ها صورت گرفته. و آیین‌نامه جدید به مقتضیات این شرکت‌ها توجه کافی داشته است.

 

نسخه چاپی مصاحبه

ارزیابی شرکت‌ های دانش بنیان

مصاحبه در خصوص ارزیابی شرکت‌ های دانش بنیان روزنامه جهت دانلود و مطالعه

به اشتراک بگذارید: