آقای لجستیک
فهرست
معرفی نسل ها ی جدید شرکت های لجستیکی و قدرتمند شدن آنها آقای لجستیک

معرفی نسل ها ی جدید شرکت های لجستیکی و قدرتمند شدن آنها 

نسل های جدید شرکت های لجستیکی 

  • 1PL
  • 2PL
  • 3PL
  • 4PL
  • 5PL
نسل ها ی جدید شرکت های لجستیکی

نسل ها ی جدید شرکت های لجستیکی

  • (FIRST PARTY LOGISTICS  (1PL     خدمات دهندگان  لجستیکی طرف اول

این نسل از خدمات دهندگان  لجستیکی (1PL) همان شرکت یا شخص حقیقی است که نیاز دارد بار، کالا، محصول یا وسیله خود را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر حمل کند و خودش این کار را انجام می‌دهد. عبارت «ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف اول» هم به ارسال‌کننده بار و هم به دریافت‌کننده بار اطلاق می‌شود. به طور معمول هرکسی که کالایی را از مبدا آن به مکانی جدید جابجا کند به عنوان یک «خدمات لجستیکی طرف اول» محسوب می‌شود.این عمدتا از دو طرف تشکیل شده است که از معامله بهره مند می شوند. تولید کننده یا تهیه کننده و شخصی که آن را خریداری می کند. هیچ واسطه ای دیگر درگیر این روند نیست. شاید این خدمات حمل  از طریق خود طرفین که وسیله حمل رو دارند انجام گیرد شاید هم بیرون سپاری کنند .

 

  • (TWO PARTY LOGISTICS  (2PL     خدمات دهندگان  لجستیکی طرف ذوم 

این نسل ازخدمات دهندگان لجستیکی (2PL)،  که صاحبان دارایی‌های سرمایه‌ای (همچون کامیون، فضای انبار و مانند اینها) بوده و به‌طور واقعی همه ملزومات انجام حمل‌ونقل را دارا هستندو یا قرار دادهایی با شرکت های دارای تجهیزات بسته اند. خطوط حمل‌ونقل دریایی که کشتی‌هایی را تحت مالکیت یا در اجاره خود دارند، شرکت‌های خطوط هوایی که هواپیماهایی را تحت مالکیت یا در اجاره خود دارند و شرکت‌های حمل‌ونقل زمینی بار که کامیون‌هایی را تحت مالکیت یا در اجاره خود دارند نمونه‌های بارزی از 2PLها می‌باشند.از آنها عمدتاً برای حمل و نقل بین المللی کالاهای سنگین و جاده ایی ، ریلی ، هوایی و اکثرا برای تجارت استفاده می شوند.

  •   ( THIRD PARTY LOGISTICS  ( 3PL   

خدمات دهندگان  لجستیکی

تدارکات شخص ثالث یک زنجیره تأمین است که در اصل به حمل و نقل و تحویل محصولات مختلف مربوط می شود اما انواع مختلفی از خدمات اضافی را نیز شامل می شود. عملکردهای 3PL شامل انبارداری ، عملیات ترمینال ، کارگزاری گمرکی ، مدیریت زنجیره تأمین و موارد دیگر می باشد. این شرکت همچنین شامل محصولات نرم افزاری فناوری اطلاعات و خدمات تجزیه و تحلیل ، برای ردیابی و ردیابی وضعیت تحویل محصولات مختلف است. این تدارکات شخص ثالث کلیه خدمات فوق را ارائه می دهد و همچنین موانع مختلفی را که به وجود می آید مدیریت می کند. آنها در انبار داخلی و خارج از کشور تخصص دارند و همچنین از دیگر سیستم های مدیریت زنجیره تأمین شما مراقبت می کنند.

ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف سوم، شرکت‌هایی هستند که خدمات لجستیکی برونسپاری شده را در قالب قراردادهایی مشخص (معمولا بلندمدت) برای شرکت‌ها انجام می‌دهند. شرکت‌های 3PL معمولا قسمتی یا گاهی وقت‌ها کل کارکردهای مدیریت زنجیره تامین شرکت‌های طرف قرارداد خود را برعهده می‌گیرند.

به عبارتی، شرکت­های خدمات لجستیک طرف سوم یا به اختصار 3PLها به شرکت­هایی گفته می­شود که سازمان­های تولیدی یا خدماتی، بخشی یا کل امور لجستیکی خود را به آن­ها برون­سپاری می­کنند. این شرکت­ها معمولا در حوزه ­های حمل­ ونقل و انبارداری متخصص هستند و قادرند خدمات خود را با انواع مختلف و متنوعی از محصولات منطبق سازند.

براساس تعریفی دیگر، 3PLها کسب‌وکارهایی تجاری‌ هستند که در زمینه اجرای عملیات لجستیکی مجزا و یا وظایف پیچیده لجستیکی (موجودی انبار شده، حمل‌ونقل، مدیریت سفارشات، توزیع فیزیکی و غیره) سرویس ارائه می‌دهند.  نمونه ایی از شرکت های بزرگ در این نسل :

 

DHL Supply Chain North America

Kuehne + Nagel (Americas)

UPS Supply Chain Solutions

C.H. Robinson

  • (FOUR PARTY LOGISTICS             (4PL          خدمات دهندگان  لجستیکی طرف چهارم

این نسل خدمات دهندگان لجستیکی (4PL) به‌صورت یک تشکیلات مستقل است که اساس آن نه بر پایه دارایی‌های سرمایه‌ای خدمات لجستیکی (مثل وسایل حمل‌ونقل و نگهداری) بلکه از نوع یکپارچه‌کنندگی است که منابع، قابلیت‌ها و فناوری‌های سازمان خود را با سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها (شامل تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و حتی شرکت‌های (4PL) یکپارچه کرده و از این طریق، راه‌حل‌های مدیریت زنجیره تامین جامع را برای مشتریانش طراحی، ایجاد و اجرا می‌کند. این نسل از شرکت ها بیشتر به عنوان سرپرست عمل میکنند و بر زنجیره تامین با هدف بهره وری بالاتر نظارت دارند . و کارهای لجستیکی را ساده تر می کنند.

 

  • (FIVE PARTY LOGISTICS (5PL          خدمات دهندگان  لجستیکی طرف پنجم 

خدمات دهندگان  لجستیکی طرف پنجم، تقاضاهای مختلف 3PLها و اعضای مختلف زنجیره تامین را در یک ظرفیت حجیم تجمیع و یکجا می‌کند تا از این طریق آنها بتوانند با مذاکرات دوجانبه امکان توافق روی نرخ‌های مطلوب‌تری با شرکت‌های حمل‌ونقل (زمینی، دریایی، هوایی) داشته باشند. این نسل از ارایه‌دهندگان خدمات لجستیکی همچون نسل قبل 4 و 3 بر پایه دارایی‌های سرمایه‌ای نبوده بلکه تلاش می‌کنند تا خدمات خود را در یک بستر الکترونیکی ارایه دهند. ویژگی کلیدی 5PLها تلاش آنها برای ایجاد همکاری مشارکتی بین اعضای یک زنجیره تامین با شرکت‌های لجستیکی به‌منظور حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود با ایمن‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌حل ممکن می‌باشد.آنها تقاضای 3PL و دیگران را به دست آوردن نرخ بهتر با انواع مختلف هواپیمایی و شرکت های حمل و نقل جمع می کنند. این نوع تدارکات مبتنی بر دارایی نیست. معمولاً در تمام رشته ها یکپارچه عمل می کند.  کارکرد اصلی 5PLها بیشتر برای زنجیره‌های تامین بین‌المللی بوده و باعث کمرنگ شدن نقش مرزهای کشورها در مراودات و تجارت جهانی می‌شوند.

 

مزایای استفاده از تدارکات شخص ثالث

– مقرون به صرفه است

3pl مدتی است که بر بخش تدارکات حکمرانی می کند ، و دیده شده است که افرادی که با شرکت های شخص ثالث قرارداد می بندند ، همواره به طور کلی پس انداز می کنند. نه تنها این ، بلکه این تدارکات همچنین الزامات فنی مشتری را برآورده می کند. تخصص آنها بسیار برتر است که با تحویل کالا و حمل کالا با هزینه بسیار مقرون به صرفه سروکار دارد و مرز زمانی را کاملاً حفظ می کند. این تدارکات نه تنها درخواست های بازگشت محصول را کاهش می دهد بلکه به کاهش هزینه های موجودی نیز کمک می کند.

– تعهد سرمایه بسیار پایینی وجود دارد

این تدارکات باعث نمی شود در هنگام معامله با آنها تجارت ثروت کسب کنید. اگر شرکتی می خواهد تدارکات خود را به یک شرکت شخص ثالث واگذار کند ، دیگر نیازی به نگرانی در مورد نگهداری و مدیریت موجودی نیست. این نه تنها موجب صرفه جویی در پول بلکه تعهد سرمایه را نیز کاهش می دهد. این 3pl دارای سیستم های مدیریت و حمل و نقل خاص خود هستند که هزینه کلی نگهداری را کاهش می دهد. نه تنها این تدارکات مراقبت از انبارداری ، حمل و نقل را انجام می دهند بلکه از سایر عملیات نیز با کارآمدتر و با دانش بیشتری نسبت به خود مشتری مراقبت می کنند. تمام این خدمات با قیمتی بسیار مناسب ارائه می شوند و به شما امکان می دهند در حالی که مراقبت از همه چیز را برای شما انجام می دهند بنشینید و استراحت کنید.

می توانید روی کارهای مهم دیگر تمرکز کنید

مسئولیت تدارکات خود را به شخص ثالث کاهش می دهد. هیچ مشکلی و هرج و مرج برای مراقبت از هر قدم لازم برای عرضه محصول وجود ندارد. شما بر روی کارهای مهم دیگر تمرکز می کنید در حالی که این شخص ثالث همه چیز را برای شما انجام می دهد.

 

به اشتراک بگذارید: