علیرغم پیشرفت های فناورانه و افزایش همکاری جهانی برای مقابله با جرائم دریایی، اسپکتر دزدی دریایی همچنان بر تجارت و حمل و نقل بین المللی سایه انداخته است. در حالی که دزدان دریایی امروزی ممکن است از ظاهر افسانه ای و ماجراجویانه همتایان تاریخی خود برخوردار نباشند، اما تأثیرات مالی و لجستیکی فعالیت های آنها همچنان دغدغه جدی برای اقتصاد جهانی است.
در قلب دزدی دریایی امروزی، یک سازمان جنایی بسیار منظم قرار دارد. که توسط وسوسه اهداف سودآور تغذیه میشود. و از آسیب پذیری های امنیت دریایی بهره میبرد. گروه های دزدان دریایی معمولاً از مناطق ساحلی با حضور محدود پلیس عمل میکنند. و با استفاده از قایق های تندرو و شناورهای کوچک، به کشتی های باری، نفتکش ها و کشتی های مسافری حمله میکنند.
روش کار آنها معمولاً شامل فعالیت جاسوسی دقیق، پایش حرکات کشتی ها و شناسایی نقاط ضعف احتمالی است. هنگامی که فرصتی پیش میآید، دزدان دریایی به سرعت بر روی هدف متمرکز میشوند. و با تهدید به خشونت، خدمه را فرو میپاشانند. گروگان گرفتن افراد، غارت اموال ارزشمند کشتی، بار و حتی تصرف خود کشتی برای باج گیری، بخشی از این روش کار است.
در حالی که آب های ساحلی سومالی و خلیج گینه همواره کانون های داغ دزدی دریایی بوده اند. اما این مشکل به شکل فزایندهای جهانی شده است. مناطق پر خطر جدیدی مانند تنگه مالاکا، دریای چین جنوبی و حتی دریای کارائیب ظهور کرده اند. زیرا دزدان دریایی تاکتیک های خود را با تغییر الگوهای ترافیک دریایی و اقدامات امنیتی تطبیق میدهند.
در آب های غرب آفریقا، به عنوان مثال، دزدی دریایی از ربودن نفتکش ها به سمت هدف قرار دادن کشتی های کانتینری و باری تکامل یافته است. به طوری که کالاهای سرقت شده از طریق شبکه های بازار سیاه خوب سازمان یافته فروخته میشوند. در همین حال، در جنوب شرقی آسیا، دزدان دریایی از ترافیک سنگین و اجرای ضعیف قانون در این مسیرهای دریایی بهره برده. و اقدام به باز کردن کشتی ها و ربودن اعضای خدمه برای باج گیری میکنند.
پیامدهای مالی دزدی دریایی دریایی سرسام آور است، به طوری که براورد میشود. که تلفات جهانی سالانه بین 7 تا 12 میلیارد دلار باشد. این هزینه ها نه تنها بر شرکت های حمل و نقل دریایی و صاحبان کالاهای مستقیماً تحت تأثیر حملات قرار گرفته، بلکه بر اقتصاد جهانی به طور گسترده تأثیر میگذارد.
اقدامات امنیتی افزایش یافته مانند گارد مسلح، لنگرگاه های امن و سیستم های ردیابی پیشرفته، هزینه های عملیاتی صنعت دریایی را افزایش داده است. حق بیمه برای کشتی هایی که از مناطق پرخطر عبور میکنند. نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته است. که این امر حاشیه سود را تحت فشار قرار میدهد. علاوه بر این، اختلال در مسیرهای تجاری و تاخیر در تحویل بار میتواند اثرات موجی بر سراسر زنجیره تأمین داشته باشد. در دسترسی و قیمت کالاها در سراسر جهان تأثیر بگذارد.
دزدی دریایی بهای سنگینی را از انسان ها میگیرد. با دریانوردان و مسافران که اغلب با تجربه های هولناکی روبرو میشوند. گروگان گرفته شدگان ممکن است به سوء رفتار جسمی و روانی گرفتار شوند. حتی برخی از آنها در جریان این ربودن جان خود را از دست میدهند. آسیب های روحی کسانی که از چنین حملاتی جان سالم به در میبرند، میتواند آثار درازمدتی هم برای خودشان و هم برای خانواده هایشان داشته باشد.
تاثیر دزدی دریایی همچنین به جوامعی که خود دزدان دریایی از آنها برمیخیزند نیز گسترش مییابد. بسیاری از این مناطق با فقر، فقدان فرصت های اقتصادی و حاکمیت ضعیف دست و پنجه نرم میکنند. عواملی که باعث میشود افراد به جرم دریایی روی آورند. پرداختن به علل ریشهای دزدی دریایی نیازمند رویکردی چندوجهی است. که ترکیبی از اجرای قانون، توسعه اقتصادی و ابتکارات رفاه اجتماعی باشد.
با طیف گسترده ابتکارات بین المللی، منطقه ای و ملی با هدف تقویت امنیت دریایی و متلاشی کردن شبکه های جنایی پشت این فعالیت ها تلاش ها برای مبارزه با دزدی دریایی در سال های اخیر شدت گرفته است.
سازمان هایی مانند سازمان دریانوردی بین المللی (IMO) و دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) پیشگام طرح هایی برای توسعه چارچوب های حقوقی جامع و هماهنگی همکاری های بین المللی بوده اند. این شامل تصویب “قانون رفتار جیبوتی” است که مبادله اطلاعات. اطلاعاتی و اجرای گشت های مشترک در مناطق پرخطر را تسهیل کرده است.
مانند توافق همکاری منطقه ای برای مبارزه با دزدی دریایی و سرقت مسلحانه علیه کشتی ها در آسیا (ReCAAP) و “قانون رفتار یائندی” در غرب آفریقا نیز نقش حیاتی در ایجاد تلاش های همکارانه میان کشورهای همسایه ایفا کردهاند. این چارچوب ها تبادل اطلاعات، هماهنگی رژیم های حقوقی و توسعه توانمندی های عملیاتی مشترک را تسهیل میکنند.
نیز کشورهای مختلف اقدامات پیشگیرانه برای تامین امنیت آب های ساحلی خود و حفاظت از منافع دریایی خود انجام داده اند. این شامل استقرار نیروهای دریایی و گارد ساحلی، ایجاد واحدهای ضد دزدی دریایی و اجرای پروتکل های امنیتی محکم برای کشتی های عبوری از مناطق پرخطر میشود.
نوآوری های فناورانه نیز به ابزاری کلیدی در مبارزه با دزدی دریایی تبدیل شده اند. استفاده از ردیابی ماهوارهای، پهپادها و سیستم های ارتباطی پیشرفته، توانایی پایش و پاسخگویی به تهدیدات دریایی در زمان واقعی را افزایش داده است. همچنین توسعه دستگاه های ردیابی ایمن محموله و مهرهای ضدتقلب نیز مانع از دور زدن موفق کالاهای دزدی شده توسط دزدان دریایی شده است.
علیرغم این تلاش های هماهنگ، مبارزه با دزدی دریایی همچنان مبارزه ای مداوم است. با چالش های جدید که به طور مداوم ظهور میکنند. انعطاف پذیری و زیرکی گروه های دزدان دریایی در کنار گستردگی دریاها مسئله ریشه کن کردن آن را به امری بسیار پیچیده تبدیل کرده است.
یکی از چالش های اصلی در پراکندگی صلاحیت ها و چارچوب های حقوقی حاکم بر امور دریایی است. تفاوت ها در قوانین ملی، معاهدات استرداد و سیستم های عدالت کیفری میتواند. توانایی پیگرد و محکومیت مظنونان به دزدی دریایی را محدود کند و به آنها اجازه دهد. با بی مجازاتی نسبی عمل کنند.
علاوه بر این، مشوق های مالی دزدی دریایی، مانند بار ارزشمند کالاها و باج فروشی پرسود برای گروگان گرفتگان، همچنان افراد جدید را به این جرائم جذب میکند. پرداختن به این محرک های اقتصادی و ارائه معیشت های جایگزین قابل قبول برای جوامع ساحلی برای متلاشی کردن چرخه دزدی دریایی حیاتی است.