آقای لجستیک
فهرست
یادگیری اینکوترمز در 5 دقیقه!

قواعد اینکوترمز چه کاربردی دارند؟

قواعد اینکوترمز (Incoterms) مجموعه‌ای از قوانین و تعاریف است که توسط سازمان تجارت بین‌المللی (ICC) تدوین شده‌اند. در معاملات بین‌المللی استفاده می‌شوند. این قواعد، برای تعیین شرایط حمل و نقل کالاها بین فروشنده و خریدار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، اینکوترمز‌ها به عنوان یک زبان مشترک بین طرفین تجارت بین‌المللی عمل می‌کنند. کمک می‌کنند تا برداشت و تفاهم مشترکی درباره شرایط تجاری صورت گیرد.

 

Incoterms

 

قواعد اینکوترمز این موارد را روشن میکنند

1. تعیین مسئولیت‌ها: تعیین می‌کنند که در هر مرحله از حمل و نقل کالا، مسئولیت‌ها و وظایف کدام طرف (فروشنده یا خریدار) است. این شامل مسئولیت‌های مربوط به بارگیری، حمل و نقل، بیمه، گمرک و تحویل کالا است. با تعیین مسئولیت‌ها، ابهامات و اختلافات بین طرفین درباره مسائل مالی و قانونی کاهش می‌یابد.

 

2. توزیع هزینه‌ها: دقیقاً تعیین می‌کنند که هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، بیمه، گمرک و سایر خدمات مربوطه در هر مرحله از حمل و نقل بر عهده کدام طرف است. این تعیین هزینه‌ها به طرفین کمک می‌کند تا هزینه‌های مربوط به معامله را به طور دقیق پیش‌بینی کنند و در تعیین قیمت نهایی محصول در نظر بگیرند.

 

3. تعیین ریسک و تحویل کالا: قواعد اینکوترمز تعیین می‌کنند که در کدام مرحله از حمل و نقل کالا، ریسک و مالکیت به خریدار منتقل می‌شود. این امر به طرفین، درباره تأمین مالی، بیمه و مسائل قانونی مربوط به تحویل کالا بهترین تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

 

4. رفع ابهامات: استفاده از این قواعد به طرفین کمک می‌کند تا ابهامات و نیازمندی‌های مختلف درباطلاعاتی در مورد قواعد اینکوترمز را برایتان آورده‌ام.

 

اینکوترمز یعنی چی؟

برای شروع یادگیری اینکوترمز Incoterms (International Commercial Terms) بهتر است بدانیم که مجموعه‌ای از قوانین و الزامات تجاری بین‌المللی هستند. که توسط دانشگاه تجارت بین‌المللی در پاریس (ICC) تدوین شده‌اند. این قوانین و شرایط معیاری را برای تعیین وظایف، مسئولیت‌ها و هزینه‌های مربوط به حمل و نقل کالا در قراردادهای خرید و فروش بین‌المللی فراهم می‌کنند. هدف اصلی این قوانین، کاهش ابهامات و اختلافات بین فروشنده و خریدار در مورد شرایط تجاری است.

با استفاده از Incoterms، طرفین قرارداد تجاری قادرند وظایف و مسئولیت‌های خود را در مورد بارگیری، حمل و تخلیه کالا، بیمه، گمرک و هزینه‌های مربوطه به صورت واضح تعیین کنند. این شرایط تجاری، از جمله اینکوترمز 2020 که آخرین نسخه موجود است، مفاهیمی مانند محل تحویل، مسئولیت بارگیری و تخلیه، هزینه حمل و نقل، بیمه و گمرک را تعریف می‌کنند.

استفاده از Incoterms به تداوم و روانی فرآیند تجاری کمک می‌کند و به طرفین قرارداد اطمینان می‌دهد که هر کدام از آنها در مورد وظایف و مسئولیت‌های خود در حمل و نقل کالا از نقطه مبدأ تا نقطه مقصد آگاهی دارند.

 

یادگیری اینکوترمز

 

جهت دانلود فایل اینکوترمز آقای لجستیک کلیک کنید.

ترم های قراردادی در اینکوترمز 2020

ترم های عمومی در حمل و نقل:

EXW: تحویل از محل کار

FCA: تحویل به حمل‌کننده

CPT:

CIP: پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد

DAP: تحویل در محل

DPU:

DDP: تحویل با عوارض پرداخت‌شده

 

ترم های دریایی حمل و نقل:

CFR: هزینه و کرایه حمل تا مقصد

FOB: تحویل روی عرشه ی کشتی

FAS: تحویل کالا در کنار کشتی

CIF: بیمه و کرایه حمل تا مقصد

 

برای مطالعه ی بیشتر درمورد هر یک از ترم های قراردادی، روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

پادکستر (آموزشی)

همراهان عزیز آقای لجستیک 2 پادکست آموزشی برای آشنایی بیشتر قرارداده شده است. در ضمن شما عزیزان میتوانید با مراجعه به صحفه اینستاگرام آقای لجستیک از آموزش های بیشتر بهره لازم را ببرید . (درصورت استفاده از موبایل گوشی خود را افقی کنید )

به اشتراک بگذارید:

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *