آقای لجستیک
فهرست
آنچه که باید در مورد فرودگاه بدانید

فرودگاه و آنچه که باید در مورد فرودگاه بدانید! 

 

 

آنچه که باید در مورد فرودگاه بدانید

آنچه که باید در مورد فرودگاه بدانید

 

اکثر مردم نمی توانند حدس بزنند چه تعداد فرودگاه در کشورشان یا در جهان وجود دارد زیرا مردم عادت کرده اند به فرودگاه محلی خود مراجعه کنند و از آنجا پرواز کنند . ولی اگربه فرودگاه های صرفا باری ،فرودگاه های نظامی ، فرودگاه های محلی یا فرودگاه های بین المللی نگاهی بیفکنیم ، متوجه می شویم که صنعت فرودگاهی صنعتی بس عظیم است . تعداد فرودگاه ها در جهان بسته به اینکه مقصود ما از فرودگاه چه باشد فرق می کند.اگر مراد ما فرودگاه به معنای واقعی آن باشد،یعنی مکانی که در آنجا برج کنترل و پروازهای منظم مسافری انجام شود، فقط در امریکا 417 فرودگاه وجود دارد. اما اگر این مفهوم را گسترش دهیم ،در امریکا 670 فرودگاه تایید شده توسط سازمان هوانوردی فدرال و اگر فرودگاه های خصوصی و آن دسته از فرودگا هایی که آسفالت نشده اند و یا مجهز به نور نیستند در نظر بگیریم ، تعداد فرودگاه های آمریکا به پیش از 18000 می رسد . در کشور عزیزمان ایران 83 فرودگاه اعم از داخلی،بین المللی،نظامی ،مرز هوایی،آموزشی و ……. وجود دارد که از این تعداد 9 فرودگاه،بین المللی هستند.دولتی بودن فرودگاه ها به این خاطر است که فرودگاه ها برای اهالی محل حیاتی محسوب شده و از انحصارات طبیعی محسوب می شوند و هر چه که انحصار طبیعی باشد قاعدتا باید صف دولتی بودن را نیز یدک بکشد . معذلک حداقل در آمریکا تعداد بسیار زیادی فرودگاه کوچک خصوصی نیز وجود دارد.دیربازی است که صحبت از خصوصی سازی فرودگاه های کوچک و بزرگ می شود به این دلیل که این فرودگاه ها را کاراتر بکنیم .بهترین مثال خصوصی سازی در امر فرودگاهی،کشور انگلستان است که درآن حداقل فرودگاه های لندن توسط یک شرکت خصوصی اداره می شود .در ایران فرودگاه خصوصی به معنی واقعی آن وجود ندارد به عنوان مثال فرودگاه پیام کرج فرودگاهی است که توسط شرکت مخابرات اداره می شود لذا اگربتوان شرکت مخابرات را خصوصی خطاب کرد آنگاه می توان فرودگاه پیام را نیز به تبع آن خصوصی تلقی کرد . خصوصی سازی در فرودگاه های ایران مسبوق به سابقه نیست و تلاش های اخیر نیز چون عقد قرار داد با شرکت های خارجی با شکست روبرو شده است .و خصوصی سازی تنها در عرصه غرفه های داخل سالن ،برخی خدمات فرودگاهی و پارکینگ فرودگاه تحقق یافته است .مدیریت فرودگاه ها همانندبنادر ،چیزی شبیه مدیریت یک شهر کوچک می باشد.از طرفی فرودگاه ها نیز مانند شرکت های بزرگ دارای دوایر و ادارات مختلفی هستند ، که اداره پلیس و اداره آتش نشانی خاص خود را دارند . اما تقسیم بندی کلی وظایف و کارکرد های فرودگاه را می توان به دو شاخه اصلی عملیات زمینی و عملیات هوایی تفکیک نمود.عملیات زمینی آن قسمتی از وظایف و کارکردها است که مسافران مستقیما آن را نظاره می کنند.نشست و برخواست هواپیماها،توقفگاه های عمومی ،رستوران ها و امثالهم همه در حیطه عملیات زمینی جا می گیرند. امانیمه پنهان مدیریت فرودگاه ها که اغلب بسیار بزرگتر و پیچیده تر از نیمه دیگری است عملیات هوایی است.این ناحیه ایی است که شرکت های هوایی عملیات دارند یعنی توشه و بار مسافرین جابه جا می شود و کالا از شرکت های بارفرابر اخذ وبه شرکت های هواپیمایی دست به دست می شود .کوتاه سخن این که برای کسانی که به طور معمول و در زتدگی روزمره باصنعت هوانوردی ارتباط ندارند،عملیات هوایی ناشناخته،پنهان،ازنظر ها دور و نیمه پنهان این ساختار محسوب می شود.

 

درآمد فرودگاه:

فرودگاه ها درامدهای خود را ازمنابع مختلفی کسب می کنند .مهمترین منابع درآمدی فرودگاه ها از واگذاری حقوق و امتیازها و از هزینه هایی که از شرکت های هوایی اخذ می شود.درشاخه هزینه های ماخوذه از شرکت های هواپیمایی هزینه نشست و برخواست هواپیما مهم ترین آن است .گرچه ممکن است هزینه های نشست و برخواست هواپیما از منظر درامدی برای فرودگاه ها درامد عمده ایی محسوب شود اما در شاکله هزینه ای شرکت ها ی هوایی رقم نازلی را تشکیل می دهد و از 5 درصد کل هزینه هایشان فراتر نمی رود. فرودگاه های بزرگ تر دست بالاتری برای بهره برداری و کسب درامد از عملیات بازرگانی دارند در حالی که فرودگاه های کوچکتر واقعا به میزان بسیار بیشتری به عملیاتی که مستقیما به هوانوردی محسوب می شود ، وابسته اند. امتیازها و حقوق بهره برداری از شرکت هایی اخذ می شود که به نوعی در گوشه و کنار فرودگاه مستقر هستند و به ارائه کالا و خدمات می پردازند ، مثل رستوران ها و فروشگاه های سوغات. حتی یک غرفه کوچک در یک فرودگاه بزرگ نیز می تواند درامد هنگفتی به خاطرموقعیت ویژه مکانی خود کسب کند.با کسب این درآمد ها در واقع صاحبان این فروشگاه ها و کسب و کارها،درصدی از درامد خود را به فرودگاه ها می پردازند.مستقلات فرودگاه کسب وکار چندان کارایی نیست و قیمت ها به نسبت موقعیت فرودگاه بسیار متفاوت است .هزینه های سرمایه گذاری در فرودگاه یا با فروش اوراق قرضه و اوراق مشارکت تامین می شود یا با وضع مالیات .معمولا از مسافران هزینه ایی بابت ورود و خروجشان به فرودگاه اخذ نمی شود.اخذ این هزینه ها قاعدتا توسط مقامات دولت مرکزی با دقت نظارت می شودچرا که آنها نمی خواهند با وضع هزینه های خاصی برای ورود و خروج مسافر مورد اعتراض کشورهای دیگر واقع شود و ارتباطات بین المللی دولت خدشه دار شود .

 

ظرفیت فرودگاه :

مراد از ظرفیت فرودگاه میزان مسافر و کالایی است که از طریق فرودگاه جابه جا می شود. عیار این ظرفیت پیش از هر چیز باند فرودگاه،پایانه ها و تاسیسات داخل فرودگاه،هستندکه هر سه این عوامل از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در تاریخ فرودگاه ها می توانند موثر باشند.ظرفیت تاسیسات زمینی به تعداد مسافران یا میزان کالایی که می تواند از طریق فرودگاه جابه جا شود مربوط می شود .فضای در نظر گرفته شده برای توفقگاه اتومبیل ها نیز از این دسته اند. اما ظرفیت عملیات هوایی به تعداد هواپیما هایی که در فرودگاه پذیرش شده باز می گردد که شامل تعداد هواپیماهایی که در فرودگاه به زمین می نشینند و تعداد هواپیما هایی که از فرودگاه بر می خیزند و در واقع به تعداد پروازها در یک زمان معین بر می گردد.ظرفیت باند پرواز به کنترل ترافیک هوایی،تقاضا،شرایط اقلیمی،طراحی باند پروازی،یا چنانچه تعداد بیشتری باند پروازی وجود دارد،به شاکله مجموعه باندهای هوایی با یکدیگر بستگی دارد .

به اشتراک بگذارید: