چگونگی مدیریت قراردادها با کشتیرانی : ( اجاره کشتی )

قراردادها با کشتیرانی
دوستان عزیز در این موضوع اصطلاحاتی وجود داره که 100 % در حین کار با هاشون بر خورد میکنید ، آقای لجستیک از اینکه
مارو به عنوان سایت مرجع دنبال میکنید تشکر میکنه 🙂
چگونگی مدیریت قرار دادها با کشتیرانی ها ، در تعریف رابطه بین صاحبان کالا و کشتیرانی بستگی به رسته ایی دارد که حمل
کننده بدان متعلق است . نفت کش ها و فله بران جامد ،هر دو معمولا طرف قرار دادهای اجاره کشتی هستند . اجاره کشتی
چند نوع دارد ؟
- اگر کشتی یک سفر معلوم از یک مبدا به یک مقصد اجاره شود اصطلاحأ اجاره سفری (TRIP OR VOYAGE CHARTER ) وویج شده است .
- اگر کشتی برای چندین سفر و در مدت معلومی بین 2 بندر معلوم یا در یک مسیر معلوم اجاره شده باشد اصطلاحأ میگوییم کشتی اجاره زمانی شده است ( Time charter )
- اگر اجاره کننده (Charterer ) خود در حرفه دریانوردی وارد باشد یا یک بنگاه حرفه ایی رابه عنوان مدیر عملیاتی کشتی استخدام کرده باشد ،آنگاه کشتی را بدون خدمه ، تدارکات ،سوخت و آذوقه اجاره می کند که در این صورت قرارداد اجاره کشتی لخت است .(Bare boat charter ) .
- Demise Charter : نوعی خاص از اجاره کشتی لخت است که در آن فرمانده کشتی مستقیمأ از اجاره کننده ونه ازمالک دستور میگیرد که به آن دی مایز چارتر میگویند . ومعمولا برای زمانی است که کشتی برای مدت طولانی اجاره میشود و تقریبأ نوعی قرار داد اجاره به شرط تملیک است .
- GENCON : نام قرار دادی معمول برای اجاره سفری کشتی با کالای عمومی است .