آقای لجستیک
فهرست
فصل چهارم طراحی مسیر در لجستیک :

مبحث طراحی مسیر

با این داستان آغاز میکنم فون تونن کشاورز آلمانی و کتاب ملک منزوی  که نوشته که منجر به نظریه جا نما یی و طراحی شبکه شد ، موضوع کتاب ملک منزوی به شهری فرضی صحبت میکنه که توی اون کلی زمین کشاورزی وجود داره که همشون از لحاظ کیفیت یه شکل هستن این شهر یک وسیله حمل و نقل کالا تا شهر دارد که یک اسب و یک گاریست پس این فرق بین زمینهایی که نزدیک شهر هستند تا زمین هایی که دورتر هستند در محدودیت امکانات و هزینه حمل و نقل با توجه به اینکه محصولات کشاورزی عمدتأ در شهر به فروش میرسن به وجود میاید و ارزش زمین هایی که نزدیک به شهر هستند بالاتر میرود ، آقای کشاورز ما فون تون پیشنهاد میکند که محصولات حجیم و سنگین ونیز فاسد شدنی در زمین های نزدیک شهر کشت شوند و هرچه از شهر دور میشیم کالاهایی که ارزش آنها کمتر است و دیرتر فاسد میشن کشت بشن مثلا دامداری ها دورتر از شهر باشن . تئوری این است که هرچه از شهر دورتر میشیم قیمت زمین ها کمتر میشه  البته تو این دوره که امکانات حمل ونقل بیشتر شده و به کاهش هزینه حمل منجر شده دیگه کم کم این تئوری معنای خودش از دست میده ….

 

طراحی مسیر

طراحی مسیر

طراحی مسیر  :

ریشه قدیمی در دل کشاورز آلمانی و تئوری مکان یابی صنعتی را دارد  (آلفرد وبر میگه که تولید کنندگان یاباید نزدیک به مکانی مستقر شوند که مواد اولیه تولیدشان در آنجا یافت شود یا نزدیک بازار مصرف و فروش . در حالت اول صنعت موادگرا هست و در دومی بازارگرا .خوب با این تعریف میریم برای توضیحی مفهومی از طراحی مسیر  دوستان در لجستیک بین الملل به دلیل وجود شبکه های مختلف حمل و نقل با الگوی غالب تجارت جهانی تقریبأ هیچ حملی به صورت مستقیم انجام نمیشود ، یعنی کلیه حمل ها از چند مرحله انجام میشود  ، ابتدا کالا به یک نقطه کانونی (Hub ) ارسال میشود ،سپس از این نقطه کانونی به نقاط کانونی دیگر در آن سوی دنیا ارسال میشود معمولا فاصله بین دو نقطه کانونی با یکدیگر با کشتی های بزرگ 7000 کانتینری تا14000 کانتینری طی میشود . به این قسمت از سفر ،حمل اصلی (main Haul) میگویند. درحالی که مسافت بین مبدأ بار (بندر بارگیری ) تا نقطه کانونی توسط کشتی های کوچکتر 300تا3000 کانتینری مرسوم به تغذیه ای صورت میگیرد ، نمونه ما که از بندر عباس در برخی از حمل ونقل ها از این کشتی ها استفاده میکنیم برای رساندن بار به نقطه کانونی دبی و بعد از اون حمل شه به مقصد مورد نظر  خوب  حالا این پرسش به وجود میاد که نقطه کانونی کجا قرار دارد ؟ نقطه کانونی معمولا در کشورهای توسعه یافته قرار دارد  بنادر چندگانه دوبی در حوزه خلیج فارس اقیانوس هند دریای عمان و دریای سرخ نقطه کانونی هستند .بنادر سنگاپور ، هنگ کنگ ، شنزن در خاور دور و آسیاجنوب شرقی نقطه کانونی هستند. در اروپا چندین نقطه کانونی وجود داره آنتورپ در بلژیک ،هامبورگ در آلمان ،لوهاور در فرانسه ،رتردام در هلند و فلیکس استو در انگلستان نقاط کانونی شمال اروپا در کنار دریای مانش و اقیانوس اطلس هستند .

طراحی مسیر  

طراحی مسیر

 

مثالی برای طراحی مسیر  

دریک تجارت بین الملل  بین فروشنده اسپانیایی و خریدار روسی قرار شده یک کانتینر از سویل اسپانیا تا مسکو  حمل شود با توجه که هیچ کدام نقطه کانونی نیستند نزدیک ترین بندر از سویل هاب بارسلونا اسپانیا هست .

مسیر طراحی میشود  سویل__بارسلونا(خط تغذیه و پیش حمل)متعاقب آن بارسلونا__سنت پترزبورگ ( خط اصلی -مسیر تجاری اصلی ) ونهایت سنت پترزبورگ به مسکو (خط فرعی و تغذیه )

مثالی دیگر :

محموله ای را میخواهیم از تهران به قاهره بفرستیم  مسیر طراحی تهران __ بندر عباس (پیش حمل زمینی ) سپس با کشتی تغذیه ای به بندرجبل علی امارات (پیش حمل دریایی -تغذیه ای ) بعد کانتینر حامل محموله به نقطه کانونی مالتا در جزیره مالتا در دریای مدیترانه حمل میشود (حمل اصلی-خط اصلی ) و  از آنجه توسط کشتی تغذیه ایی به پورت سعید در دهانه کانال سوئز حمل میشود (پس حمل = خط فرعی ) و در نهایت  زمینی از پورت سعید به قاهره حمل میشود (پس حمل زمینی)

به اشتراک بگذارید: