در این مقاله به بررسی انواع کانتینر ها، ویژگی آنها و سایر خصوصیات آنها می پردازیم.
در طول قرن بیستم، سیستمهای جابجایی و حمل بار از طریق راه آهن، جاده و دریا با ظهور کانتینرها به طور چشمگیری تغییر کرد. کانتینرسازی برای اولین بار در دهه 30 توسط Malcolm McLean مالکوم مک لین (که بعدها بنیانگذار Sea Land بود) معرفی شد و به عنوان بخشی از لجستیک نظامی در طول جنگ جهانی دوم توسعه یافت.
در ابتدا، سیستم جدید بر نیاز حیاتی به سرعت بخشیدن به حمل و نقل زمینی و دریایی، و همچنین بارگیری و تخلیه واحدهای باری استاندارد متمرکز شد اما بعدها، سیستم حمل و نقل جدید ثابت کرد که از نظر تجاری، میتواند به کاهش شدید هزینههای حمل و نقل و بسته بندی و جلوگیری از سرقت و آسیب به محموله کمک کند.
ابعاد کانتینر و هزینههای مربوطه توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) در سراسر جهان تعیین میشود. حداکثر بار، همراه با حداکثر وزن ناخالص و خالص، در قسمت جلوی هر واحد نشان داده شده است. همه کانتینرها با پیشوند چهار حرف و شش رقم (شماره سریال کانتینر) مشخص شدهاند. به طور کلی، کانتینرهای 20 فوتی با 2 به عنوان رقم اولیه و 40 فوت با 4 نشان داده میشوند.
یک رقم هفتم که به طور جداگانه علامت گذاری شده است، به نام رقم چک، برای بررسی صحیح بودن یا نبودن شماره سریال در صورت لزوم استفاده میشود. وزن خالص کانتینر به طور کلی حدود 2 تن است. برای کانتینرهای 40 اینچی ممکن است روی هم انباشته شوند و بنابراین باید طوری ساخته شوند که وزن بسیار سنگینی را تحمل کنند.
بیشتر آنها از فولاد ساخته شدهاند، که همچنین برای محدود کردن آسیب های ناشی از جابجایی نادرست، به ویژه در هنگام بارگیری و تخلیه عمل میکند. کانتینرهای آلومینیومی و تخته سه لا برای مدت معینی برای کاهش وزن به بازار معرفی شدند، اما از آنجایی که تلفات آن بسیار بیشتر از سود بود، از خدمت خارج شدند.
کانتینرها از هر نظر بخشی از کشتی هستند. یک کشتی بدون هیچ کانتینری در کشتی، در واقع فقط یک بدنه خالی است. بنابراین ساختار آنها باید به اندازهای قوی باشد که امکان ذخیرهسازی در سطوح متعدد 20 واحدی هر کدام 24 تن را فراهم کند. وزن انباشته مجاز هر واحد با توجه به مشخصات ساخت آن متفاوت است و بر روی C.S.C شناسایی مشخص نشان داده میشود. همه واحدها باید توسط یک انجمن طبقهبندی بررسی و تایید شوند، که یک پلاک شناسایی با نام “CSC” (کنوانسیون ایمنی کانتینر) تاییدیه ایمنی را منتشر میکند تا به یکی از درهای هر واحد الصاق شود.
صفحه CSC جزئیات دیگری را نیز نشان می دهد:
تمام نشانههای نشان داده شده باید رعایت شود و اگر صفحه CSC وجود نداشته باشد، ممکن است از دستگاه استفاده نشود.
همه ما انواع کانتینر های فلزی بزرگ را روی کامیون ها، واگن ها، وحتی هواپیماها وتازگی ها در معماری های مدرن دیده ایم. این کانتینرها چون برای حمل و نقل بین المللی استفاده میشود. یاید یک استانداردی داشته باشد. که به آن ها کانتینر های ایزو گفته میشود. ایزو نام سازمان جهانی استاندارد است. که استانداردهای سری 9000 رابه طور اختصاصی برای کانتینر ها تعریف میکند. دانستن این ابعاد برای بارگیری کانتینر ها مهم است.
T.E.U = کانتینر 20 فوت
2T.E.U =معادل یک کاتینر 40 فوت یا 2 تا کانتینر 20 فوت
3T.E.U=معادل 3 عدد کانتینر 20 فوت یا یک عدد کانتینر 20 فوت و یک عدد کاتینر 40 فوت
کانتینر ها اغلب از جنس فولاد و بدنه برخی از جنس کامپوزیت و برخی آلومینیوم هستند. داخل هر کدام ار انواع هم طبقه بندی فرعی وجود دارد. مثلا برخی کانتینر ها برای حمل مواد غذایی آماده شده اند. برخی هم برلی مواد شیمیایی، چون ماده شیمیایی، در صورت خطرناک نبودن، ممکن است آلودگی هایی به همراه داشته باشد، معمولا داخل کانتینری که دفعه قبل مواد شیمیایی حمل کرده، مواد غذایی بارگیری نمیشود.
رایج ترین نوع کانتینر است. که عمومی محسوب میشود.
تمام دیوارها مانند کانتینر کالای خشک است؛ جز اینکه سقف ندارد. این نوع کانتینر برای بارها یی که تخلیه و بارگیری آن از درب تحتانی مشکل است. ( درب اصلی ) و ارتفاع بار بیش از اندازه کانتینر است به علت نداشتن سقف مناسب است.
سکویی با دیوارهای دو سو (Flat Rack )
این کانتینر مثل نوع سقف باز است. با این تفاوت که دیواره کناری ندارد. کف این کانتینر نسبت به انواع دیگر ضخیم تر و تقویت شده است. و برای بارهایی که ابعاد غیر نرمال دارند و سنگین تر هستند مناسب است.
این نوع کانتینر هیچ دیواری ندارد و کف آن بهطور خاص برای بارهای غیرنرمال از نظر ابعاد و وزن تقویت شده است.
یکی از پر طرفدار ترین انواع کانتینر است که به سرعت تقاضای آن زیاد می شود. این نوع کانتینر دارای یک دستگاه گرم کننده یا خنک کننده و برخی انواع حتی دستگاه موسوم به تنظیم کننده اتمسفریک خاص است. که برای حمل مواد غذایی، دارویی و شیمیایی که باید تحت دما و شرایط خاص قرار گیرند مناسب است. دستگاه خنک کننده یا دیزلی است یا نیاز به منبع بیرونی برق دارد.
این نوع کانتینر به فراخور نوع حیوانی که حمل می شود متنوع اند. مثلا کانتینری که اسب حمل میکند یک دریچه دارد که حیوان به بیرون نگاه کند و معمولا در روی کانتینر های دیگر بارگیری می شود. برای حیوانات کوچکتر طبقه بندی های مختلفی داخل کانتینر تعبیه شده است.
نوعی کانتینر است که به جای داشتن درب در قسمت جلو، یک سوراخ بزرگ برای بارگیری در سقف دارد و کالاهی فله می توانند از سقف داخل آن بارگیری شود.
این نوع کانتینر در واقع یک تانکر کانتینر با ابعاد کانتینر است. برای حمل مواد شیمیایی، نفتی و مواد غذایی مایع به کار می رود.
برای حمل پوست خام (دباغی یا سالامبو ) که مشخصه آن خروج بو و شیره پوست بوده طراحی و ساخته شده. (به جهت نیاز به گردش هوا ) در حال حاضر بهترین وسیله برای حمل پوست، کانتینری است از جنس (FIBERGLAS REINFORCED PLASTIC ). که کانتینر را در برابر آلودگی بوسیله بو یا شیره حفاظت می نماید. همچنین امکان پاکسازی کانتینر را پس از تخلیه مهیا می سازد.
کانتینر 40 فوت
کانتینر 20 فوت
کارخانههای سازنده کانتینر، این کانتینرها را بر اساس استاندارد بینالمللی ISO (سازمان استاندارد بینالمللی) تولید میکنند. بنابراین، این کانتینرها از نظر بینالمللی تایید شدهاند. همچنین، ۴۵ درصد از کانتینرهای جهان توسط کشور چین ساخته میشود.
نوع پالت کانتینر 20 فوت کانتینر 40 فوت
80*110 14 عدد 28 عدد ⇐ EURO PALLET
90*110 12 عدد 24 عدد
110*110 10 عدد 20 عدد
120*110 10 عدد 20 عدد
140*110 8 عدد 16 عدد
با توجه به یک شکل بودن کانتینر ها در سراسر دنیا، اهمیت و شماره گذاری آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. چرا که تنها از این طریق میتوان به سهولت کانتینر ها رو از یکدیگر تشخیص داد و جدا کرد. بیمه لودیز انگلستان و بیمه های دیگر بین المللی برای حمایت از صاحبان شماره سریال بر بدنه کانتینر نصب می کنند. در واقع همه کانتینر ها دارای شماره پلاک ثبتی هستند که شامل کد 4 رقمی مالکیت و کد 6 رقمی کانتینر است.
مثال: روی کانتینر عبارت OCLU123456 مربوط به شرکت OVERSEAS CONTAINER L.T.D